Hopp til hovedinnhold
Tekjobb

NITO

– Vi gir medlemmene våre støtte og verdifulle råd relatert til arbeidslivet

AV Magnhild Freuchen /FOTO: NITO

Både studenter, yrkesaktive eller de som befinner seg i en overgangsfase kan få god hjelp til å navigere i jobbmarkedet, sier seksjonssjefen.

– Som den største fagorganisasjonen for ingeniører og teknologer i Norge, tilbyr vi et bredt spekter av tjenester og fordeler for å støtte medlemmene våre gjennom ulike faser når det kommer til til deres karriere og liv, sier Lena Olsen, seksjonssjef for medlemstjeneste hos NITO.

Dette inkluderer karriereveiledning, juridisk rådgivning, forhandlingsstøtte og lønnsstatistikk, samt tilgang til en rekke ulike kurs og fagnettverk.

– NITO står fast ved medlemmenes side, enten de er studenter, yrkesaktive, eller befinner seg i en overgangsfase. Vi legger vekt på trygghet i arbeidslivet og i hverdagen, og vi er behjelpelige med å navigere i arbeidsmarkedet der ute, sier Olsen.

Hun forklarer at NITO's fokus på lønn, arbeidstrygghet og økonomiske fordeler står sentralt, og at organisasjonen jobber for å sikre at medlemmene oppnår gode arbeidsvilkår og en rettferdig lønn.

– I tillegg oppmuntrer vi til verving av nye medlemmer, siden det bidrar til å styrke fellesskapet og organisasjonens forhandlingskraft.

Tips og råd

Når medlemmene tar kontakt med NITO, er det for støtte og veiledning relatert til jobbhverdagen deres. Dette kan variere fra spørsmål om lønn og arbeidsvilkår, til juridisk rådgivning ved spørsmål om kontrakt og arbeidsrett, beskriver Olsen.

– Medlemstjenester har gode tips og råd om relevante medlemsfordeler, fagnettverk og kurs. Studenter kan ha spørsmål om temaer som karriereveiledning, CV-hjelp, og forberedelser i forbindelse med jobbintervjuer, mens arbeidsledige medlemmer kan søke støtte for å navigere i arbeidsmarkedet, forteller hun videre, og legger til:

– Vi bistår veldig gjerne med innmeldingsprosessen, oppdatering av medlemsopplysninger og kan svare på alt fra spørsmål om medlemskontingent til verving, og andre generelle spørsmål knyttet til
medlemskap hos oss. NITO har en grundig prosess når det gjelder opptak av nye medlemmer, og dette skal sikre at alle som søker møter organisasjonens kriterier for medlemskap.

Ofte begynner denne prosessen med en kriteriesjekk som kan gjennomføres på nett, og her vil potensielle medlemmer umiddelbart få en indikasjon på hvorvidt de kvalifiserer for et medlemskap.

– Etter at søknaden er sendt inn, vil den bli vurdert i henhold til gjeldende kriterier og retningslinjer. Av oss krever det at vi kontinuerlig er oppdatert på endringer i studieretninger, faglinjer og sertifiseringer for å kunne gjøre informerte vurderinger.

– De aller fleste av søknadene behandles raskt, men noen krever imidlertid ytterligere vurdering eller informasjon, sier Olsen.

Medlemmene kan kontakte NITO gjennom en rekke ulike kanaler, inkludert telefon, e-post og chat. Det tilstrebes å kunne tilby direkte og effektiv hjelp.
Medlemstjenester har god kunnskap om organisasjonens interne struktur, og kan dermed raskt dirigere medlemmer videre til den rette personen eller avdelingen.

– Med utviklingen av digitale kommunikasjonsmetoder, ser vi en økning i bruk av chat-tjenester, og da spesielt blant våre yngre medlemmer, noe som reflekterer en endring i preferanser for hvordan medlemmer velger å engasjere seg med organisasjonen, forteller Olsen.

Fokus og verdier

De viktigste verdiene for NITOs medlemmer inkluderer, i følge Olsen, lønn, arbeidstrygghet og tilgang til økonomiske medlemsfordeler.

– Disse pilarene er grunnleggende for medlemmenes engasjement med organisasjonen, reflektert gjennom vårt fokus på å forhandle frem gode arbeidsvilkår og sikre rettferdig kompensasjon.

– I tillegg legger vi stor vekt på å tilby støtte og veiledning gjennom medlemmenes karriereutvikling, og tilbyr en rekke kurs og muligheter for etterutdanning for å styrke medlemmenes faglige kompetanse, forteller Olsen.

Hun påpeker at de tillitsvalgte spiller en kritisk rolle i organisasjonen ved at de fungerer som et bindeledd mellom medlemmene og ledelsen. Ofte er de medlemmenes første kontakt med NITO, og spiller en nøkkelrolle i å fremme medlemmenes interesser på arbeidsplassen.

– Vi støtter våre tillitsvalgte gjennom nødvendig opplæring, tilgang til ressurser, og ved å tilby dem juridisk og faglig rådgivning. Dette sikrer at de tillitsvalgte er godt forberedt til å håndtere utfordringer, og på en effektiv måte representere medlemmenes interesser, forteller Olsen.