Bærer du på en gründerdrøm?
Ha en tydelig forretningsplan, vær forberedt på å gjøre noen feil på veien og våg å drømme stort, sier eksperten.
AV Av Magnhild Freuchen / Foto: Mila Ritz
– Slik jeg ser det har folk med tekniske yrker og tekniske utdanninger oftere en systematisk metode for å løse problemer, de har mange tekniske verktøy som de kan bruke for å løse problemene, og de
er vant til å løse problemer. De har altså gode muligheter til å innovere, sier Marius Fagerli, innovasjonsrådgiver i Innovasjon Norge.
Hans inntrykk er at mange bærer på en idé til et produkt eller en tjeneste, men at det ofte blir med bare tanken fordi utvikling krever mye innsats også utenfor selve tjeneste- eller produksjonsutviklingen.
– Det er krevende å være entreprenør, og de fleste er tilstrekkelig fornøyde i sine liv til at de ikke kommer i gang med det ekstraarbeidet som gründerlivet krever. Norge har i de senere årene opplevd
å få færre gründere, noe vi også ser i Innovasjon Norge på oppstartsordningene våre.
Noe av årsaken til dette, forklarer Fagerli, kommer antakelig som en effekt av koronakrisen for noen år siden, men også at det er et mer økonomisk krevende klima for folk flest nå.
– På tross av dette har vi likevel mange, gode og interessante gründere, og mange av de som satser lykkes med sine planer eller lærer til nye, fremtidige forsøk, forteller Fagerli, og legger til:
– Jeg tror at de som først har krysset terskelen ikke lenger frykter hindringene som ligger i gründerskapet, men ser mulighetene det gir å gjøre noe meningsfylt, og derfor tør å satse igjen.
Våg å gjøre feil
Innovasjonsrådgiveren er klar i sin tale: Å være gründer er en lang rekke av læringsmomenter, og vi må slutte å se på feil som en svakhet. For å kunne lære noe nytt må vi tillate at folk gjør feil på veien. Det er den eneste måten vi lærer på, og den eneste veien til suksess.
– Gründere som kommer til Innovasjon Norge kommer i alle former. Vi har de geniale oppfinnerne, de jordnære tenkerne, de ambisiøse idéskaperne, de som ønsker å utgjøre en forskjell og mange flere.
– Noen har svært mye utdanning, mens andre har lite utdanning. Noen har mye erfaring og andre er helt ferske, sier Fagerli.
Han påpeker at de som lykkes likevel har en klar fellesnevner: De har en svært god evne til å beskrive idéene sine. De klarer raskt å forklare problemstillingen om den som «eier» problemet, altså sin potensielle kunde, og hvordan dette er utfordringer som koster kunden noe i tid, kompleksitet, ressursbruk og omdømme.
– Dette er nemlig de primære problemene som krever noe av kunden, og som man i første omgang bør løse for kunden. Mens ting som estetikk, ringvirkninger, kjekt å ha og lignende er sekundære effekter, og ofte indirekte effekter som er vanskeligere å gjøre rede for i en forretningsplan, beskriver Fagerli.
Han erfarer at de gode gründerne lykkes å forklare hvordan deres løsning letter kunden sin byrde på en lettfattelig måte, uavhengig av hvor teknisk kompleks løsningen er.
– For bak alt står det bare folk og følelser, og det må man ikke glemme.
En god konseptbeskrivelse gjør det enklere å forklare andre medgründere, partnere, kunder og investorer hva løsningen skal gjøre, og for hvem, beskriver Fagerli. De gode gründerne har ofte fått med seg et team av medgründere eller ansatte som også brenner for idéen, de lykkes med å sette sammen et godt styre av kompetente personer som gir gode råd, finner de riktige støttespillerne, og sørger for gode samarbeidspartnere innenfor utvikling, salg, regelverk og distribusjon.
– Innovasjon handler like mye om å legge til rette for at produktet eller tjenesten blir til penger, som utviklingen av selve produktet eller tjenesten. Det er ikke slik at noe selger seg selv fra et lager. Omsetning krever en plan og en innsats, sier innovasjonsrådgiveren.
Artikkelen fortsetter etter Stillingsannonsene
Finn de rette investorene
De gode gründerne er de som lykkes med å finne gode investorer, fastslår Fagerli. Dette er viktig fordi investorer ofte kommer med ulik kompetanse. Så det å finne de riktige investorene er viktig for at selskapet skal få den beste støtten.
Han mener mange selskaper som søker kapital glemmer det viktigste: At investorer skal tjene penger. Man må derfor forstå investorens profil, det vil si deres preferanser for tid, risiko, sektor, og ha en evne til å forklare forretningsmuligheten for investoren ved å investere i akkurat dette
selskapet.
– Investorer undersøker mye, men i all hovedsak handler det om å avdekke noen sentrale spørsmål: Hva skjer med investorpengene? Hvor lang tid tar det før de kommer de tilbake? Hvor mye kan investoren tjene på plasseringen? Hva kan gå galt, og hvilken plan har gründeren for å redusere og håndtere risikoen?
– Jeg opplever at mange glemmer dette perspektivet og derfor tørker ut likviditetsmessig. Investorer selv er selskaper som har pengeutlån med fortjeneste som forretningsmodell. Om gründerselskapet ser på seg selv som tjenesten investorene «produserer», så håper jeg at flere kan komme raskere til pengene, sier Fagerli.
Selv har innovasjonsrådgiveren i all hovedsak stor respekt for at folk velger å starte opp noe nytt og legge ut i det ukjente med både tid, energi og penger.
– Det er inspirerende å se at så mange lykkes og hva de klarer å få til. I fremtiden håper jeg flere tør å tenke stort, og starter noe nytt, men at de gjør det på en måte som er komfortabelt for dem. Norge trenger flere gode gründere, og vi har store muligheter for å utgjøre en forskjell i verden, oppfordrer Fagerli.
Tips:
- Vit hvem som er kunden din.
- Forstå kundenes problem godt.
- Ha en meningsfull beskrivelse av konseptet på noen få setninger.
- Lag en plan med milepæler og realistiske mål.
- Få tidlig reelle tilbakemeldinger fra kundene enten ved salg, forhåndssalg eller pilotering.
- Gjør feil og lær mye. Helst når det er lav risiko.
- Ha en business case for investoren. De fleste er alt for produktfokusert i sine investorpitcher.