Fristen for annonsen har gått ut

Ytre miljø Rådgiver
Er du vår nye YM-rådgiver på E39 Rogfastprosjektet?

Kontaktpersoner
Vi søker etter en motivert medarbeider til interessant stilling som Ytre Miljø rådgiver i prosjekt E39Rogfast.
Vil du være med på laget? Vi trenger din kompetanse og innsatsvilje.
E39 Rogfastprosjektet er det første store prosjektet i satsingen på ferjefri E39 på vestlandet. Det skal bygges en 27km lang toløps tunnel under Boknafjorden, som, etter ferdigstillelse, skal erstatte dagens ferjesamband.
Når Rogfast etter planen åpner i 2033, blir tunnelen verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel. Før den tid ligger det mange uløste oppgaver og venter på oss. Kontrakten på Kvitsøy startet i august 2024 og er godt i gang.
Som YM rådgiver har du ansvar for rådgivning innen miljøfaglig lovverk og miljøtiltak, internt og mot entreprenør. Du har også ansvar for utarbeidelse av kontrollplaner, oppfølging av entrepriser og kontrakter, samt følge opp krav til dokumentasjon og informasjon.
Stillingen har vanlig arbeidstid og vil ha kontorsted på Kvitsøy. Kompensasjon for pendling kan vurderes.
Sentrale oppgaver vil være:
- utføre kontroll og oppfølging av kontraktsarbeider med fokus på lovkrav, tillatelser og klima/miljømål
- deltagelse i byggemøter og fagmøter
- medvirke i utarbeidelse YM-planer/dokumenter
- oppfølging av klima- og miljøtiltak
- rapportering/føre dagbok
- legge kontrollresultat i kvalitetssystemet
- rapportering internt og til myndigheter
Kompetansekrav
- Utdanning fra høyskole/universitet på bachelor/masternivå innen relevante fag
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
- Førerkort klasse B
- Gode kunnskaper i bruk av IKT- verktøy
Vi vektlegger kompetanse innen tunnel, samt relevant erfaring fra tilsvarende prosjekt fra entreprenør- eller byggherresiden, men nyutdannede kan også søke.
Om du har omfattende og relevant erfaring, og gode personlige forutsetninger for stillingen, kan det kompensere for manglende formell utdanning.
Personlige egenskaper som vil bli vektlagt:
- selvstendig og strukturert
- nysgjerrig og høy faglig integritet
- gode samarbeidsevner i et tverrfaglig fellesskap
- gode kommunikasjonsevner
- nøyaktig og kvalitetsbevisst
- god gjennomføringsevne
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Om søknadsprosessen
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Tester og bakgrunnssjekk
Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Nærmere opplysninger om stillingen kan du få ved å kontakte prosjektleder Sveinung Brude på SMS til 478 47 633 eller til sveinung.brude@vegvesen.no.
Alternativt ta kontakt med prosjektsjef Oddvar Kaarmo mobil 950 48 525.
Stillingsinfo
Kontaktpersoner
Stillingstyper

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.