Ny i dag

Teknisk saksbehandler

Ønsker du å jobbe med varierte og utfordrende forvaltningsoppgaver i nord?

Statens vegvesen Bodø7. oktober 2025
Søk her

Kontaktperson

Jan-Åge Karlsen

Seksjonssjef

+47 906 29 691

Nøkkelord

IngeniørSamferdselPlanforvaltningPlanforvalter

Om stillingen

Seksjon Transportforvaltning Nordland har 13 engasjerte medarbeidere fordelt på kontorer i Nordland og Sør-Troms. Transportforvaltningsseksjonene har ansvar for saksbehandling etter veglov, vegtrafikklov og plan- og bygningslov, samt samhandling med kommuner, fylkeskommuner og andre statlige aktører i planarbeid. Vi gir råd til interne og eksterne aktører innenfor blant annet trafikksikkerhet.

Kontorsted for stillingen er fortrinnsvis Bodø. For spesielt kvalifiserte søkere kan også kontorsted på Sortland være aktuelt.

Hva skal du jobbe med?

Vi søker deg som er samfunnsinteressert, og som ønsker en variert arbeidshverdag.

  • Uttalelser til offentlige og private planer, herunder ivareta sektoransvaret innenfor trafikksikkerhet, klima- og miljøområdet og helhetlig bypolitikk
  • Behandling av avkjørselssaker
  • Behandling av dispensasjoner og nabovarsel
  • Andre arbeidsoppgaver innenfor seksjonens ansvarsområde kan også bli tillagt stillingene ut fra behov og interessefelt til medarbeider.
  • Bidra til digitalisering av våre arbeidsmetoder og utvikling av kvalitetsprosesser.

Fagfeltet vegforvaltning er stort og omfattende med mange spennende utfordringer. Som saksbehandler vil man samhandle med både interne og eksterne aktører. Noe reisevirksomhet må påregnes.

Hvorfor skal du velge oss?

Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.

Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.

Vi tilbyr deg også disse godene:

  • Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
  • God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
  • Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
  • Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.

Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.

Kvalifikasjonskrav

  • Vi krever at du har relevant utdanning fra universitet/høgskole, minimum 3 år. Relevant og omfattende arbeidserfaring kan veie opp for manglende formalkompetanse.
  • Det er en fordel med erfaring fra offentlig forvaltning og/eller erfaring fra teknisk eller juridisk fagfelt.
  • Du bør ha kunnskap om relevant lovverk knyttet til offentlig forvaltning (plan- og bygningsloven, vegloven, og i noe grad vegtrafikkloven)
  • Du må ha førerkort kl. B
  • Nyutdannede oppfordres også til å søke

Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).

Personlige egenskaper:

Vi ser etter deg som har god vurderingsevne. I arbeidet ditt er du fleksibel og kan jobbe selvstendig. Du trives med å samarbeide med andre og har gode kommunikasjonsevner både skriftlig og muntlig på norsk. Er du i tillegg løsnings- og leveranseorientert samt opptatt av å yte god service både internt og eksternt? Da vil denne stillingen passe deg godt.

Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.

Om søknadsprosessen

Krav til søknaden

Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fylle ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.

Tester og bakgrunnssjekk

For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Disse testene gir oss innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og hjelper oss med å gjøre en rettferdig og objektiv vurdering, slik at vi finner den best kvalifiserte kandidaten. Vi gjennomfører også bakgrunnssjekk for å verifisere informasjon som er viktig for rekrutteringsprosessen.

Positiv særbehandling

Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.

Søkerlista er offentlig

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.

Stillingsinfo

Frist7. oktober 2025

Kontaktperson

Jan-Åge Karlsen

Seksjonssjef


Stillingstyper

Fast ansettelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Statens vegvesen

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.

Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.

Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.