
SHA-rådgiver E39 Rogfast
Er du klar for å styrke sikkerheten og arbeidsmiljøet på det første store prosjektet i satsingen på ferjefri E39 på Vest
Vi søker etter en motivert medarbeider til interessant stilling som SHA (sikkerhet, helse og arbeidsmiljø)-rådgiver i prosjekt E39 Rogfast.
Vil du være med på laget? Vi trenger din kompetanse og innsatsvilje.
E39 Rogfastprosjektet er det første store prosjektet i satsingen på ferjefri E39 på Vestlandet. Det skal bygges en 27km lang toløps tunnel under Boknafjorden, som etter ferdigstillelse skal erstatte dagens ferjesamband.
Når Rogfast etter planen åpner i 2033, blir tunnelen verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel. Prosjektet er i gang fra både Randaberg (E03) på sørsiden og Bokn (E04) på nordsida av Boknafjorden, samt Kvitsøy (E02).
Prosjektet søker nå etter SHA-rådgiver tilknyttet E02-kontrakten på Kvitsøy.
Stillingen er basert på å arbeide dagskift med 4 eller 5-dagers uke og vil ha kontorsted på Kvitsøy (Krågøyvegen 50, Kvitsøy). Kompensasjon for pendling vil vurderes.
Arbeidsoppgaver
Som SHA-rådgiver har du ansvar for rådgivning innen kontraktens bestemmelser og faglig lovverk innen sikkerhet, helse og arbeidsmiljø, internt og mot entreprenør. Du har også oppgaver med oppfølging av entrepriser og kontrakter, samt følge opp krav til dokumentasjon og informasjon.
Arbeidsoppgaver og ansvarsområder:
- oppfølging av entreprenør i byggefasen i henhold til kontrakt, Byggherreforskriften og Internkontrollforskriften
- påse at det er avklarte ansvarsforhold, etablerte systemer og prosedyrer, og at disse følges i henhold til SHA-krav i kontrakten og at SHA-kravene blir håndtert som angitt i SHA-planen.
- rapportering av forhold knyttet til sikkerhet, helse og arbeidsmiljø av betydning for prosjektet
- deltakelse på vernerunder med entreprenør
- oppfølging av SHA-planen og prosjektspesifikk risiko
- støtte byggeleder (koordinator (KU)) i oppfølging av kontrakten
- oppfølging av blant annet HMS-Reg, arbeidstidsordninger, inntakskontroll og lønns- og arbeidsvilkår
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.
Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
- God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
- Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
- Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Kvalifikasjonskrav
Du må ha:
- 3-årig høyere utdanning innen relevante fagfelt. Omfattende og relevant erfaring kan kompensere for formell utdanning.
- gode kunnskaper i bruk av relevant IKT- verktøy
- førerkort klasse B
- god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk da dette er arbeidsspråket vårt
Det er i tillegg ønskelig at du har:
- kompetanse innen HMS-arbeid
- relevant erfaring fra tilsvarende prosjekt fra entreprenør- eller byggherresiden
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Personlige egenskaper:
- selvstendig og strukturert
- gode samarbeidsevner i et tverrfaglig fellesskap
- gode kommunikasjonsevner
- nøyaktig og kvalitetsbevisst
- god gjennomføringsevne
Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.
Om søknadsprosessen
Krav til søknaden
Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fyll ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.
Tester og bakgrunnssjekk
For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Disse testene gir oss innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og hjelper oss med å gjøre en rettferdig og objektiv vurdering, slik at vi finner den best kvalifiserte kandidaten. Vi gjennomfører også bakgrunnssjekk for å verifisere informasjon som er viktig for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.