Seksjonsleder

Vil du ha en sentral rolle i å gjennomføre noen av landets mest komplekse og samfunnskritiske prosjekter?

StatnettOslo15. desember 2025
Søk her

Kontaktperson

Alexander Huun

Partner

ah@backerskeie.com

Seksjonsleder for Plan, portefølje, rapportering og eierstyring

Statnett står midt i en historisk økning i utvikling for å planlegge og bygge nett raskere og mer effektivt. Vi søker nå en strategisk og samlende leder til vår seksjon for Plan, portefølje, rapportering og prosjekteierstyring, som sikrer at riktige prosjekter startes til rett tid – og leverer på sikkerhet, kvalitet, fremdrift og kostnadseffektivitet.

Som en del av avdelingen Portefølje og prosjekteierstyring får du ansvar for funksjonene innen porteføljeog eierstyring. Du vil lede arbeidet med å modne prosjekter, prioritere ressursene og sikre realisering av gevinster. Seksjonen består av tre fagmiljøer: Porteføljestyring, områdeplanansvarlige og prosjekteiere, og har også ansvar for ressursallokering, prognoser (LTP) og rapportering. Seksjonen har en nøkkelrolle i å sikre at nettanleggsprosjektene våre planlegges og gjennomføres effektivt, og at ressursene brukes riktig – til det beste for både samfunnet og våre kunder.

Er du en leder som motiveres av å bygge sterke fagmiljøer, jobbe tverrfaglig og skape resultater? Da kan dette være stillingen for deg.

Avdelingen er en del av forretningsområdet Prosjektutvikling og utbygging. Forretningsområdet har ansvar for å planlegge, prosjektere og bygge Statnetts anlegg og digitale infrastruktur, herunder utvikle Statnetts roller til havs.

Arbeidssted kan være på et av våre kontorer; Oslo, Trondheim, Sandes, Sunndalsøra, Alta og Bergen.

Arbeidsoppgaver

Som seksjonsleder vil du ha det overordnede ansvaret for planansvaret til prosjektutvikling og utbygging, og portefølje- prosjekteierstyringen av nettanleggsprosjektene. Du vil:

  • Ha fullt personal og resultatansvar for en seksjon på mellom 14-18 dyktige medarbeidere med ulik fagkompetanse
  • Delta aktivt i ledergruppen for Portefølje- og prosjekteierstyring
  • Ta beslutninger om organisering, bemanning og prioritering som påvirker risiko og resultat i eget ansvarsområde
  • Ta en aktiv rolle i å lede og gjennomføre selskapets strategi
  • Skape en sterk kultur for samarbeid, digitalisering og utvikling av nye og effektive arbeidsformer
  • Ta initiativ til å sette relevante saker på agendaen og å løfte saker med god kvalitet til avdelingen og til forretningsområdet
  • Håndtere og løse komplekse problemstillinger på selskapsnivå og utvikle seksjonens kompetanse i et strategisk perspektiv Kvalifikasjoner

Kvalifikasjoner

  • Høyere utdanning innen relevant fagområde, for eksempel innen økonomi, ingeniørfag eller prosjektledelse
  • Solid ledererfaring, gjerne fra etablering og utvikling av fagmiljøer eller avdelinger
  • Erfaring med prosjekt- og porteføljestyring i komplekse organisasjoner
  • Svært god organisasjonsforståelse og evne til å navigere i store, tverrfaglige miljøer
  • Erfaring med å bygge relasjoner og sikre godt samspill på tvers av fagområder og nivåer
  • God forståelse for prosjektmetodikk og styringsmodeller (f.eks. Prince2, PMI,)

Det forutsettes at den som ansettes må kunne klareres og autoriseres i tråd med sikkerhetslovens bestemmelser.

Personlige egenskaper

Vi søker en strukturert og gjennomføringssterk leder, som evner å samhandle og legge til rette for samarbeid og kommunikasjon på tvers av organisasjonsenheter. Du er tydelig og ryddig i din kommunikasjon, og har god evne til å forenkle komplekse problemstillinger og se helhetlige- og konseptuelle løsninger.

Vi ser etter deg som:

  • Skaper engasjement for Statnett sin strategi og mål
  • Prioriterer, tar beslutninger og følger opp at leveranser fullføres
  • Gir medarbeidere tillit, ansvar og handlingsrom og legger til rette for kompetanseutvikling
  • Er relasjonssterk og god til å bygge samarbeid på tvers av fagmiljøer og nivåer
  • Er endringsorientert og utviklingsfokusert, med driv til å bygge opp nye funksjoner
  • Sørger for et godt arbeidsmiljø, er nysgjerrig og spiller andre gode

Vi tilbyr

  • Mulighet til å jobbe i selskap med en kritisk samfunnsoppgave og mot det grønne skiftet
  • Utviklingsmuligheter og interessante og utfordrende arbeidsoppgaver i sterkt fagmiljø
  • Konkurransedyktig lønn
  • Fleksibel arbeidstidsordning
  • Muligheten til å jobbe hjemmefra
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger
  • Bedriftshelsetjeneste
  • Firmahytter, trimrom og bedriftsidrettslag

Alle søkere vil bli oppført på offentlig søkerliste. Søkere kan anmode om unntak fra offentlighet etter offentlighetsloven §25.

Stillingsinfo

Frist15. desember 2025

Kontaktperson

Alexander Huun

Partner


Stillingstyper

Fast ansettelse,Ledelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Statnett

Vårt oppdrag er å sikre strømforsyningen i Norge døgnet rundt hele året. Det gjør vi ved å utvikle og drifte strømnettet slik at det møter alle krav fra samfunnet rundt oss. Vi leverer et robust og effektivt strømnett som er avgjørende for at vi når Norges klimamål, og bærekraftig verdiskapning for våre kunder og samfunnet.

Visjonen vår:

Statnett er sentral i den grønne omstillingen i dag og for kommende generasjoner. Sikker og robust strømforsyning skaper grobunn for gode liv og bærekraftig verdiskaping

Våre verdier skal være rettesnor for våre handlinger, hvordan vi samarbeider og våre valg

  • Vi leverer effektivt på prioriterte oppgaver, med riktig tempo og kvalitet, og hele veien ut
  • Vi har mot til å prioritere og forenkle, til å gi tillit og til å tenke nytt
  • Vi gjør det sammen for effektiv samhandling, for å bygge relasjoner og deler

Hvorfor skal du velge å jobbe i Statnett?

  • Vi setter helse, miljø og sikkerhet foran alt
  • Vi forvalter landets viktigste infrastruktur
  • Vi er opptatt av å skape interne karriereveier og utvikle våre medarbeidere
  • Vi legger til rette for god balanse mellom jobb og fritid

Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne.