
Seksjonsleder brukersenter informasjonsforvaltning
Vi søker utviklingsorientert leder!
Seksjonen du skal lede er del av Informasjonsforvaltningsavdelingen i divisjon Fellesfunksjoner og HR. Seksjon Mime brukersenter har ansvar for brukerstøtte, opplæring og rådgivning til etatens brukere av dokumentasjons-, arkiv- og saksbehandlingssystemer. Seksjonsleder har en viktig oppgave i å sikre at alle brukere har tilgjengelig brukerstøtte og opplæring for sin bruk av løsningene.
Seksjonen har i dag 17 ansatte, hvorav åtte er knyttet til brukerstøtte og opplæring, og ni er dokumentkontrollere med eget fagområde for støtte av dokumentasjon i prosjekter og driftskontrakter.
Arbeidsoppgaver
Stillingen innebærer personal-, økonomi, mål- og resultatansvar. Du skal lede og koordinere det faglige arbeidet slik at arbeidet utføres i tråd med gjeldende regelverk for vårt fagområde, forvaltningsloven og interne retningslinjer. Du skal lede kompetanse- og utviklingsarbeidet i enheten i retning av overordnede strategi og målsetninger. Som seksjonsleder inngår du i avdelingens ledergruppe og rapporterer til avdelingsdirektør.
Ledelse i Statens vegvesen
Som leder i Statens vegvesen forventes det at du følger lederprinsippene våre – vårt felles kompass for godt lederskap:
- Sett retning – jeg ser framover, ivaretar helheten og viser vei.
- Vær til stede – jeg lytter, tar vare på medarbeiderne og motiverer til innsats.
- Skap sammen – jeg er drivkraft for samarbeid og deling. Jeg gjør det trygt å utforske nye muligheter.
Prinsippene bygger på våre verdier og gir retning for hvordan vi leder, samhandler og utvikler oss – både som enkeltledere og som organisasjon.
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.
Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
- God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
- Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
- Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Kvalifikasjonskrav
Du må ha:
- Relevant utdanning fra universitet eller høgskole, minimum tre år. Omfattende og relevant erfaring innen de aktuelle fagområdene kan kompensere for formell utdanning.
- Ledererfaring innen organisasjons- og kompetanseutvikling.
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne.
Stillingen forutsetter at du kan autoriseres til BEGRENSET etter sikkerhetslovens bestemmelser før ansettelse.
Det er i tillegg ønskelig at du:
- Har erfaring med fagområdet dokumentasjon og arkiv
- Er erfaren i bruk og utvikling i digitale kompetanseutviklingsplattformer (LMS)
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Vi søker deg som er:
- en tydelig og samlende leder, med evne til å fremme utvikling og motivere medarbeidere
- selvstendig, strukturert og beslutningsdyktig
Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.
Om søknadsprosessen
Krav til søknaden
Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fylle ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.
Tester og bakgrunnssjekk
For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Disse testene gir oss innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og hjelper oss med å gjøre en rettferdig og objektiv vurdering, slik at vi finner den best kvalifiserte kandidaten. Vi gjennomfører også bakgrunnssjekk for å verifisere informasjon som er viktig for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.
Stillingsinfo
Kontaktperson
Stillingstyper

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.