Fristen for annonsen har gått ut

Saksbehandler Transportforvaltning
Har du lyst til å bidra til et trafikksikkert og bærekraftig samfunn?
Nøkkelord
Vi søker deg som er samfunnsinteressert, og som ønsker en variert arbeidshverdag.
Seksjon Transportforvaltning Troms og Finnmark har 11 engasjerte medarbeidere fordelt på kontorer i Harstad, Tromsø og Alta. Seksjonen har ansvar for å styrke Statens vegvesen som den fremste samfunnsaktøren innen veg og vegtransport regionalt og lokalt. Vår seksjon har også ansvar for saksbehandling etter veglov, vegtrafikklov og plan- og bygningslov. Vi samhandler med kommuner og fylkeskommuner samt andre statlige og private kunder.
Kontorsted for stillingen kan være Harstad, Tromsø eller Alta. For spesielt kvalifiserte søkere kan også andre kontorsteder i Troms og Finnmark vurderes.
Arbeidsoppgaver
- Uttalelser til offentlige og private planer, herunder ivareta sektoransvaret innenfor trafikksikkerhet, klima- og miljøområdet og helhetlig bypolitikk.
- Samhandling med kommuner, utbyggere og regionale myndigheter.
- Saksbehandling for å ivareta trafikksikkerhet og vegens funksjon, som blant annet byggegrenser, avkjørsler og dispensasjoner.
- Andre arbeidsoppgaver innenfor seksjonens ansvarsområde kan også bli tillagt stillingen ut fra behov og interessefelt til medarbeider. Dette kan være eksempelvis arbeidsoppgaver innenfor trafikksikkerhet, bærekraftsområdet eller mobilitet.
- Bidra til digitalisering av våre arbeidsmetoder og utvikling av kvalitetsprosesser og våre fagområder.
Fagfeltet vegforvaltning er stort og omfattende med mange spennende utfordringer. Som saksbehandler vil du samhandle med både interne og eksterne aktører. Noe reisevirksomhet må påregnes.
Kompetansekrav
- Vi ser etter deg som har relevant utdanning fra universitet/høgskole, minimum 3 år. Eksempelvis teknisk utdanning, samfunns- eller arealplanlegging eller sivilingeniør. Relevant og omfattende arbeidserfaring kan veie opp for manglende formalkompetanse.
- Det er en fordel med erfaring fra offentlig forvaltning og/eller erfaring fra teknisk eller juridisk fagfelt.
- Du bør ha kunnskap om relevant lovverk knyttet til offentlig forvaltning (plan- og bygningsloven, vegloven, forvaltningsloven, og i noe grad vegtrafikkloven).
- Du er god til å formulere deg skriftlig og muntlig på norsk.
- Du må ha førerkort klasse B.
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Vi legger vekt på at du har god vurderingsevne og teknisk innsikt. I ditt arbeid må du være fleksibel og evne å arbeide selvstendig. Samtidig må du trives med å samarbeide med andre, samt ha gode kommunikasjonsevner. Du må være løsnings- og leveranseorientert samt opptatt av å fremstå profesjonell i dialog både med interne og eksterne samarbeidspartnere. Om du kjenner deg igjen i dette vil stillingen passe deg godt.
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen er opptatt av mangfold og ønsker å være en inkluderende arbeidsplass som gjenspeiler befolkningen. Vi har behov for medarbeidere med ulike bakgrunner, erfaringer, kompetanser og perspektiver for å løse vårt samfunnsoppdrag. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Dersom det er kvalifiserte kandidater med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil vi kalle inn minst én søker fra hver av disse gruppene til intervju. For at du skal bli vurdert som søker i disse gruppene (bli positivt særbehandlet), må du oppfylle visse krav. Du kan lese mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Har du spørsmål om stillingen?
Kontakt konstituert seksjonsleder Øyvind Borch Mo på tlf. +47 971 64 529, eller på e-post oyvind.borch.mo@vegvesen.no
Stillingsinfo
Kontaktperson
Stillingstyper

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.