
Saksbehandler for kjøretøy på Hafslund trafikkstasjon
Ønsker du å bidra med økt trafikksikkerhet på veien?
Er du den vi ser etter?
Ved Hafslund trafikkstasjon har vi ledig stilling som saksbehandler for Kjøretøy. Dette er en jobb for deg som er bilinteressert og som liker kombinasjonen av teknisk saksbehandling, kontroll av kjøretøy og myndighetsrollen.
Hos oss skal du forvalte lover og forskrifter i direkte dialog med kunden. Du må derfor se det som en positiv utfordring å kombinere myndighetsrollen med god kundebehandling. Det er viktig at du kan sette deg inn i og forvalte både faget og regelverket.
Les mer om hvordan det er å jobbe hos Trafikant og kjøretøy her: Gjør en viktig jobb for trafikksikkerheten
Hvis du blir ansatt, må du gjennomføre vår modulbaserte opplæring. Dette er en samlingsbasert opplæring (samlinger med inntil en ukes varighet) og en del e-læring med praksisveiledning på egen arbeidsplass.
Arbeidsoppgaver
- teknisk saksbehandling innen kjøretøyområdet
- teknisk kontroll av kjøretøy i hall
- medvirkning til teknisk ressursplanlegging
- veiledning og oppfølging av kunder
- verifissere dokumentasjon for godkjenning av kjøretøy
- veilede kunder på telefon og e-post om kjøretøy og regleverk
- kontroll av lette kjøretøy ute på veg
Kvalifikasjonskrav
Du må ha:
- fagbrev som mekaniker (tunge/lette kjøretøy bilskadereparatør eller landbruksmekaniker)
- minimum tre års relevant arbeidserfaring
- førerkort klasse B, og oppfylle kravene for å oppnå de øvrige førerkortklassene
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
- god erfaring i bruk av digitale arbeidsverktøy
Det er en fordel hvis du i tillegg har:
- teknisk fagskole/ ingeniørutdanning innenfor relevante fagområder
- evne til å sette deg inn i teknisk fagstoff og gjeldende regelverk
- god og allsidig praksis fra en eller flere oppgaver i stillingen
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi at du får en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https://hkdir.no/).
I tillegg til faglige kvalifikasjoner, leter vi etter riktige egenskaper, holdninger og motivasjon. Til denne stillingen er vi på utkikk etter en kollega som har disse egenskapene:
- kommuniserer godt med ulike typer mennesker
- liker kundebehandling og å yte service
- samarbeider godt og bidrar til et godt arbeidsmiljø
- evner å forstå myndighetsrollen, og ha en rolig og trygg fremtoning
- jobber ryddig og strukturert, og tar ansvar for å gjøre jobben på en god måte
Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.
Vi legger stor vekt på personlig egnethet, og annen utdanning eller relevant erfaring vil bli vurdert.
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.
Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
- God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
- Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
- Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Om søknadsprosessen
Krav til søknaden
Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fyll ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.
Tester og bakgrunnssjekk
For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Disse testene gir oss innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og hjelper oss med å gjøre en rettferdig og objektiv vurdering, slik at vi finner den best kvalifiserte kandidaten. Vi gjennomfører også bakgrunnssjekk for å verifisere informasjon som er viktig for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.
Stillingsinfo
Kontaktperson
Stillingstyper
Industrier

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.