
Saksbehandler
Vil du gjøre en forskjell gjennom rettferdig og effektiv saksbehandling?
Om stillingen
Vi på Forvaltningsseksjonen i Teknologiavdelingen har et ledig vikariat med et års varighet som saksbehandler i teamet som behandler skade- og erstatningssaker. Dine hovedoppgaver vil være saksbehandling av både inngående og utgående erstatningskrav. Du vil inngå i et faglig sterkt team med seks engasjerte og hyggelige medarbeidere.
Kontorsted for denne midlertidige stillingen vil være Trondheim, Harstad, Vadsø eller Arendal - For godt kvalifiserte søkere vil andre lokasjoner kunne bli vurdert.
Arbeidsoppgaver
Arbeidsoppgavene dine vil blant annet innebære:
- Saksbehandling av inngående erstatningskrav fra trafikanter
- Saksbehandling av utgående erstatningskrav for skader på vegobjekt
- Bidra til kontinuerlig forbedring og digitalisering av rutiner og prosesser
- Andre arbeidsoppgaver innenfor seksjonens ansvarsområde kan bli tillagt stillingen ut fra behov og interessefelt til medarbeideren.
Stillingen krever at du arbeider selvstendig og du kan i stor grad påvirke egen arbeidshverdag. Du vil også få mulighet til å bidra aktivt i utviklingen av arbeidsprosesser og rutiner i teamet.
Skriftlig saksbehandling er en sentral del av arbeidet, og det forventes at du benytter klarspråk i saksbehandlingen.
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.
Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
- God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
- Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
- Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Kvalifikasjonskrav
- Vi ser etter deg som har minimum 3 års utdanning fra høyskole eller universitet. Ved relevant erfaring innen offentlig forvaltning eller behandling av skade- og erstatningssaker kan krav til utdanning fravikes.
- Kjennskap til bruk av saksbehandlingsverktøy
- God skriftlig og muntlig norsk formuleringsevne
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Personlige egenskaper:
- Utadvendt og initiativrik person med gode samarbeidsevner
- God kommunikasjonsevne på norsk både skriftlig og muntlig
- Evne til å finne gode løsninger
- Strukturert, beslutningsdyktig og selvstendig
- Bryr seg om kollegaer og bidrar til et godt og positivt arbeidsmiljø
- Personlig egnethet og motivasjon vektlegges
Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.
Om søknadsprosessen
Krav til søknaden
Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fyll ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.
Tester og bakgrunnssjekk
For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Disse testene gir oss innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og hjelper oss med å gjøre en rettferdig og objektiv vurdering, slik at vi finner den best kvalifiserte kandidaten. Vi gjennomfører også bakgrunnssjekk for å verifisere informasjon som er viktig for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.
Stillingsinfo
Kontaktperson
Stillingstyper

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.