Fristen for annonsen har gått ut
Rådgiver /seniorrådgiver
IKT seksjonen søker kompetente medarbeidere!
Kontaktperson
Vi er en utenrikstjeneste for hele Norge og representerer hele det norske statsapparatet utad.
En karriere i utenrikstjenesten byr på interessante oppgaver og muligheter, både i Utenriksdepartementet og ved våre utenriksstasjoner.
Utenriksdepartementets IKT-seksjon har ansvar for å drifte IKT-løsningene for departementet og alle norske utenriksstasjoner. IKT-seksjonen har 47 årsverk fordelt på fire enheter: IKT-Servicedesk, IKT-plattform og applikasjoner, IKT-nettverk og sikkerhet samt IKT prosjekt, arkitektur og digitale løsninger. Totalt har seksjonen ansvar for om lag 3 500 brukere på opp mot 100 forskjellige lokasjoner i verden.
IKT-Servicedesk har hovedansvar for IKT-seksjonens dialog med sluttbruker og tilbyr brukerstøtte til alle ansatte hjemme og på utenriksstasjoner for de tjenestene som IKT-seksjonen tilbyr og har ansvar for prosessledelse for ITIL prosesser. Vi søker deg som har serviceinnstilling og liker å bruke din tekniske ekspertise på å hjelpe andre. Personlig egnethet for stillingen vil bli vektlagt.
Det er besluttet å innføre felles IKT-tjenester for departementsfellesskapet i et framtidig nytt regjeringskvartal. Det betyr at i løpet av de nærmeste årene vil IKT bli en del av den nye totalleverandøren av digitale tjenester til departementsfellesskapet, inkludert dagens utenriksstasjoner. Inntil dette er på plass, fortsetter IKT-seksjon å levere sikker og stabil drift for Utenriksdepartementet med tilhørende utenriksstasjoner samt videreutvikle våre tjenester og skyplattform. Stillingen har spennende oppgaver i overgangen mellom dagens løsninger og store utviklingsmuligheter i fremover.
Ansvars- og arbeidsområder
- Mottak av henvendelser fra sluttbrukere på telefon, web, e-post og ved personlig oppmøte
- Kategorisering, analyse og løsning av henvendelser i 1. og 2. linje
- IKT brukerstøtte for IKT basis infrastruktur, standardapplikasjoner, bestillingsapplikasjoner og fagapplikasjoner
- Utføre tjenester ved bruk av IKT-utstyr i møterom og rom med videokonferanseutstyr o.l.
Kvalifikasjoner
- Bør ha relevant IKT utdannelse på høyskolenivå. Relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning.
- Bør ha gode kunnskaper om bruk og oppsett av mobil, nettbrett, klient inkludert HW og MS Windows 10/11, MS Office, printer, scanner, AD/Exchange, VPN løsninger, Citrix-løsninger, helpdesk-løsninger, skytjenester
- Fordel med innsikt i løsninger for registrering av biometrisk data
- Fordel med brukerstøtte på applikasjoner som Websak, Sharepoint
- Erfaring fra IKT brukerstøtte i et større miljø og bruk av helpdesk-løsninger vektlegges
- Kunnskaper om ITIL rammeverk vektlegges
Personlige egenskaper
- Serviceinnstilling
- God evne til å kommunisere med brukere
- Evne til å håndtere mange forskjellige oppgaver
- Gode samarbeidsevner
- Bidra positivt til arbeidsmiljøet
- Evne til å håndtere og prioritere mange samtidige og forskjellige arbeidsoppgaver
Andre forhold
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn vil vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i nevnte grupper må du oppfylle visse krav. Les mer om dette her.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene dine vil inngå i anonymisert statistikk i alle statlige virksomheters årsrapporter.
Vilkår/betingelser
Vi har et arbeidsfellesskap med dyktige og engasjerte kolleger som er stolte av jobben sin. Vi kan tilby en interessant, utfordrende og variert IKT-jobb i et trivelig og aktivt miljø i utvikling. Hos oss får du også:
- mulighet til videreutvikling og kompetanseutvikling
- fleksible arbeidstidsordninger og sommertid
- deltakelse i bakvaktsordning
- plassering i Oslo
- mulighet for trening i arbeidstiden
- gode låne-, forsikrings- og pensjonsordninger i Statens pensjonskasse
Stillingen avlønnes som rådgiver (stillingskode 1436) eller seniorrådgiver (stillingskode 1364) med bruttolønn pr. år fra kr 657 300 - 870 900 (tilsvarende ltr. 67-80) jf. Hovedtariffavtalene i staten. Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Ansettelse i stillingen forutsetter sikkerhetsklarering på nivå "HEMMELIG" (H). Les mer om sikkerhetsklarering på nettsidene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
Kontaktinformasjon
Underdirektør Henrik Malvik, mobil: 92027599, henrik.malvik@mfa.no
Avdelingsdirektør Terje Ruud-Røhne, mobil: 90162168, Terje.Ruud-Rohne@mfa.no
Seniorrådgiver Siren Namtvedt (om rekrutteringsprosessen), Rekrutteringsenheten, mobil: 41560594, siren.namtvedt@mfa.no
Stillingsinfo
Kontaktperson
Stillingstyper
Industrier
Norsk utenrikstjeneste består av Utenriksdepartementet og 94 utenriksstasjoner med om lag 2 550 ansatte. Hovedoppgavene er å ivareta og fremme norske interesser i forholdet til utlandet, inkludert interesser Norge har felles med andre land samt å gi bistand til norske borgere i utlandet. Utenriksdepartementet er opptatt av mangfold og inkludering, blant annet med hensyn til kjønn, alder, funksjonsevne og innvandrerbakgrunn, og oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke.
Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaringer og perspektiver for å bidra til en best mulig oppgaveløsning. Videre ønsker vi å tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. I samsvar med Offentlighetslovens § 25 kan opplysninger om søkerne bli gjort offentlige selv om søkerne har bedt om å bli unntatt fra søkerlisten.