
Prosjektleder IT
Bli med og forme fremtidens digitale Norge – som prosjektleder i Statens vegvesen

Kontaktpersoner
Statens vegvesen er godt i gang med en omfattende digitaliseringsreise – og nå har du muligheten til å bli med. Vi søker erfarne prosjektledere som vil bidra til samfunnsnyttige digitaliseringsprosjekter med stor påvirkningskraft.
Hos oss får du lede store og komplekse prosjekter som setter retning for morgendagens løsninger. Du får jobbe i krysningspunktet mellom fag, teknologi og organisasjon – og vil være en sentral brikke i vår digitale transformasjon.
Hva går jobben ut på?
Som prosjektleder vil du:
- Lede prosjekter med ulik størrelser og i ulike faser – fra idé til gjennomføring.
- Sørge for at prosjektteamet leverer godt, effektivt og i riktig retning.
- Bidra i utredninger, forprosjekter og oppstart av nye digitaliseringsinitiativ.
- Følge opp innleide ressurser og sikre kvalitet i leveranser.
- Samarbeide tett med fagmiljøer på tvers av divisjoner og bidra til god gevinstrealisering.
- Være en pådriver for kunnskapsdeling og kompetanseutvikling innen prosjektledelse og teknologi.
Du blir en del av seksjonen Leveranseledelse IT, hvor du får 9 erfarne prosjektlederkolleger å sparre med – så du står aldri alene.
Hvorfor skal du velge oss?
Du blir en del av et sterkt teknologimiljø i moderne lokaler i Drammen Business Center – et universelt utformet bygg som er tilrettelagt for alle. Her får du utvikle deg i en organisasjon i endring, med rom for påvirkning og gode muligheter til å forme fremtidens digitale løsninger.
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.
Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
- God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
- Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
- Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Hvem ser vi etter?
Vi ser etter deg som har:
- Høyere relevant utdanning på bachelor-nivå. Lang relevant erfaring kan eventuelt kompensere for noe av kravet til utdanning.
- 7–10 års erfaring som prosjektleder – fordel med erfaring fra smidige prosjekter og større virksomheter.
- God kjennskap til prosjektmetodikk, fordel med sertifisering innen Scrum, PMP, Prince2 eller tilsvarende.
- Erfaring med endringsledelse, transformasjonsprosjekter eller organisasjonsutvikling.
- Kjennskap til anskaffelser og prosjektgjennomføring i offentlig sektor.
- Gode kommunikasjonsevner – både skriftlig og muntlig på norsk.
Utenlandske grader må være godkjent med dokumentasjon fra NOKUT/HKDIR.
Personlige egenskaper vi verdsetter
Vi tror du er:
- Strukturert og strategisk, med god helhetsforståelse.
- Trygg i rollen som prosjektleder og opptatt av å bygge gode arbeidsvilkår for prosjektmedlemmene
- God til å samarbeide og kommunisere på tvers av fag og nivåer.
- Engasjert, initiativrik og selvgående.
- Nysgjerrig på hvordan teknologi kan forbedre prosesser og tjenester.
- Lagspiller som er raus og genuint opptatt av å dele kunnskap
Kjenner du deg igjen i beskrivelsen? Da vil vi gjerne høre fra deg. Hos oss får du spennende utfordringer, faglig utvikling og et godt arbeidsmiljø som er i stadig utvikling.
Om søknadsprosessen
Krav til søknaden
Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fyll ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.
Tester og bakgrunnssjekk
For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Disse testene gir oss innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og hjelper oss med å gjøre en rettferdig og objektiv vurdering, slik at vi finner den best kvalifiserte kandidaten. Vi gjennomfører også bakgrunnssjekk for å verifisere informasjon som er viktig for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.
Stillingsinfo
Kontaktpersoner
Stillingstyper

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.