
Produkteiere
Vil du bli med og utvikle den digitale veien – grunnlaget for dagens og framtidens veimobilitet?

Kontaktpersoner
Vi utvider teamet og har to ledige stillinger som produkteier!
Avdeling for Transportutvikling har ansvaret for å utvikle og forvalte flere av de grunnleggende systemene for den digitale veien i Norge.
Transportutvikling har flere produktområder med et sterkt kunde- og leveranseperspektiv, og består av flere team som er tverrfaglig sammensatt, og jobber innsiktsbasert med raske leveranser og måler løpende verdi til sluttbruker. Det er søkelys på helhetlige verdikjeder og felles prioriteringer i utviklingsarbeidet for å sikre at Statens vegvesen løpende leverer best mulig tjenester til veieiere og trafikanter. Fremtidens transportsystem og den digitale veien stiller store og nye krav til nasjonale vei- og transportdata. Systemene er i utvikling og forberedes til blant annet å understøtte fysisk/digital infrastruktur og automatiserte kjøretøy.
I produkteierrollen får du en stor mulighet til å utvikle Statens vegvesen og deg selv i smidig metodikk og produktutvikling. Vi mener at deling, læring og feiring av hverandre gir motivasjon og gode resultater – og søker deg som vil bidra til at vi lykkes! Du blir en del av et komplett team med fagpersoner, utviklere og ledelse. Kontorsted for stillingene er Trondheim.
Arbeidsoppgaver
Produkteier har en viktig rolle i skjæringspunktet mellom teknologi, bruk og forretning. Som produkteier vil det være din jobb å støtte forretningsområdet ved å utvikle best mulige løsninger, samt være bindeleddet mellom forretning og IT. I tillegg vil det være essensielt at du sikrer at utviklingsteamet til enhver tid jobber med de rette oppgavene sett fra et forretningsperspektiv.
Viktige oppgaver blir:
- Sikre at forretningsområdet har gode og effektive systemer
- Sikre gode og effektive utviklingsprosesser
- Kan ta en overordnet rolle for utviklingen av området i samarbeid med brukere og eiere
- Pådriver for brukersentrert utviklingsarbeid
- Utarbeide løsningsbeskrivelser av ny funksjonalitet
- Gjennomføre/bistå brukertesting som en del av nye leveranser
- Håndtere avhengigheter til andre systemer/enheter i verdikjeden
Kvalifikasjonskrav
- Relevant høyere utdanning, min. tre år, gjerne med bakgrunn i grensesnittet teknologi og forretning. Omfattende og relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdannelse.
- Kjent med smidige verdier og prinsipper og hvordan dette brukes best mulig
- Forståelse for produktorientering
- Fordel om du har erfaring med forvaltning og/eller videreutvikle IT-tjenester
- Fordel med erfaring fra bruk av analytiske verktøy
- Erfaren bruker i verktøy som støtter samhandling (eks. Office, Teams, Jira og Slack)
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
Personlige egenskaper
- Trives med samarbeid og spiller de rundt deg gode
- Engasjert i smidig arbeidsform og søker bedre måter å jobbe sammen på
- Gode kommunikasjonsevner og evne til å kommunisere godt på alle nivåer
- Du jobber systematisk og sørger for at ting blir fulgt opp
Arbeidsoppgavene beveger seg fra detaljnivået over til helhetsperspektivet. Vi ser etter deg som evner å ta initiativ både til å løse rutineoppgaver og til å etablere effektive rutiner.
Vi oppfordrer nyutdannede til å søke. Dersom du har tatt hele eller deler av din utdanning i utlandet, ber vi om en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (www.hkdir.no)
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Om søknadsprosessen
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Tester og bakgrunnssjekk
Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.