Ny i dag

Plattformarkitekt

Er du plattformarkitekten som forenkler det kompliserte?

Statens vegvesen Drammen5. januar 2026
Søk her

Kontaktperson

Ingvill Grønli

Seksjonssjef

ingvill.gronli@vegvesen.no

Nøkkelord

ServicenowPlattformarkitektStrategic portfolio management Customer service managementHuman resource service delivery

Har du erfaring med utvikling og/eller arkitektur i ServiceNow - og ønsker å ta ansvar for plattformens felleskomponenter (Core)? Som plattformarkitekt blir du vårt teknologiske fyrtårn, en pådriver for helhetlig teknologi og bidrar til å videreutvikle plattformen som støtter vårt samfunnsoppdrag.

Du blir en del av et voksende ServiceNow-team på 22 engasjerte medarbeidere, med stor takhøyde, fokus på trivsel og kompetansebygging. Vi jobber bredt med Customer Service Management (CSM), IT Service Management (ITSM) og Human Resource Service Delivery (HRSD), og bygger nå også nye løsninger på Strategic Portfolio Management (SPM) og andre moduler for å støtte opp under samfunnsoppdraget vårt.

Kontorsted for stillingen er Drammen eller Moss. For kandidater med relevant erfaring og kompetanse kan vi også vurdere andre kontorsteder, med unntak av Oslo. Ta kontakt, så finner vi sammen ut hva som passer best for deg.

Hva skal du gjøre?

  • Jobbe tett med plattformen og samarbeide med produkteiere for å forstå deres behov og synliggjøre mulighetene i ServiceNow
  • Ta initiativ til forbedringer og tilpasninger av løsningen
  • Håndtere 2. linje-hendelser og bistå med oppgraderingsprosesser
  • Holde deg oppdatert på de nyeste trender i ServiceNow, spesielt innen din portefølje
  • Utføre enkelte administrative oppgaver knyttet til plattformen

Hvorfor skal du velge oss?

Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.

Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.

Vi tilbyr deg også disse godene:

  • Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
  • God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
  • Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
  • Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
  • Mer om ansattgoder og andre fordeler på våre nettsider: Ansattgoder | Statens vegvesen

Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.

Kvalifikasjonskrav

Du må ha:

  • Relevant høyere utdanning fra høyskole/universitet, minimum 3 år. Omfattende og relevant erfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning.
  • Minimum 2 års erfaring som arkitekt/utvikler i ServiceNow
  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk, da det er arbeidsspråket vårt

Det er i tillegg ønskelig at du har:

  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på engelsk
  • Erfaring som teknisk arkitekt, funksjonell arkitekt eller plattformarkitekt i ServiceNow
  • Erfaring med å jobbe i grenseflaten mellom fag og system
  • ServiceNow Certified System Administrator (CSA), CAD og/eller ServiceNow implementeringssertifisering (CIS)

Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR: Godkjenning av utenlandsk utdanning – jobb i Norge | HK-dir

Vi vektlegger motivasjon og engasjement for stillingen og vårt samfunnsoppdrag.

Personlige egenskaper:
Du er positiv, løsningsorientert og strukturert - og trives både i samarbeid og med selvstendig arbeid. Du holder deg faglig oppdatert og deler kunnskap med andre. Siden satsingen vår er i støpeskjeen og Statens vegvesen er i endring generelt, så er det en fordel at du er fleksibel, liker
tempo og ønsker å bidra til å bygge opp vårt ServiceNow-miljø i Statens vegvesen.

Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.

Om søknadsprosessen

Krav til søknaden

Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fylle ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.

Tester og bakgrunnssjekk

For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Testene gir verdifull innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og bidrar til en rettferdig og objektiv vurdering.

Som en del av rekrutteringsprosessen gjennomfører vi bakgrunnssjekk i samarbeid med en ekstern leverandør. Bakgrunnssjekk skjer alltid med kandidatens samtykke, og ansettelse forutsetter godkjent bakgrunnssjekk.

Positiv særbehandling

Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.

Søkerlista er offentlig

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.

Stillingsinfo

Frist5. januar 2026

Kontaktperson

Ingvill Grønli

Seksjonssjef


Stillingstyper

Fast ansettelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Statens vegvesen

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.

Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.

Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.