
Plan- og vegforvalter
Vil du være med på å skape bærekraftige og gode areal- og transportløsninger?
Som planforvalter hos oss vil du få mulighet til å bidra i både samfunnsutvikling og faglig utvikling innen planfaget.
Vi er 18 medarbeidere i seksjonen som samarbeider godt med Oslo seksjonen for å løse oppgaver innenfor felles forvaltningsområde. Vi samarbeider bredt internt for å løse sakene. Vi er en gjeng som trives godt sammen og har det kjekt og travelt på jobb.
Stillingen inngår i et team av planforvaltere sammen med Osloseksjonen. Planforvalterne har ansvar for lovpålagte plan- og vegforvaltningssaker, og ivaretar Vegvesenets interesser utfra plan- og bygningsloven og veglova. Stillingen innebærer også ansvar for å delta i tett samarbeid med planmyndighetene i kommunene og andre aktører knyttet til plan- og byutviklingsprosesser i hele geografien. Det kan også være aktuelt å bidra inn mot Oslo og Innlandet. Det er stor planaktivitet og høy teknisk og prosessuell kompleksitet i området. Arbeid med trafikksikkerhet, arbeidsvarsling, skilt, signal, støy, luft og vann, ligger også til seksjonens oppgaver.
Arbeidsted er Drammen eller Moss.
Arbeidsoppgaver
Du vil få varierte, spennende og utfordrende arbeidsoppgaver hos oss som blant annet:
- gi uttalelser til arealplaner etter plan- og bygningsloven og annet lovverk
- behandling av søknader etter vegloven.
- ansvar for å svare på spørsmål rundt kollektiv, samt være den som får ansvar for oppgaver som oppleves å være i skillet mellom Utredningsseksjonen og Transportforvaltning f.eks. knutepunktutvikling og behovsanalyser.
- deltagelse i utredninger som bl.a. knutepunktutvikling og verdianalyser
- mulighet til å jobbe med digitalisering og utvikling innen arbeidsområde
Kompetansekrav
Du må ha:
- utdanning fra universitet eller høyskole, minimum 3 år innen relevante fagområder, fortrinnsvis innen vegplanlegging, trafikkteknikk og byplanlegging. Omfattende og relevant erfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning.
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
- førerkort kl. B
Det er ønskelig med:
- erfaring innen vegplanlegging, trafikkteknikk, planprosesser etter plan og bygningsloven og byutvikling
- forståelse for hva vegeierrollen og sektoransvaret innebærer
- erfaring og kunnskap om offentlig forvaltning særlig knyttet til plan- og bygningsloven
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Personlig egnethet
Vi ser etter deg som
- trives med selvstendig arbeid og tverrfaglig teamarbeid
- gode kommunikasjonsevner
- evner å prioritere mellom oppgaver
- evner å lede arbeidsprosesser
- bidrar til utvikling og nye løsninger innenfor eget fagfelt
- bidrar positivt til arbeidsmiljøet
- viser god dømmekraft, pålitelighet og sikkerhetsmessig skikkethet i din utførelse av arbeidsoppgavene
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- fleksitid og gode ordninger for avspasering
- god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
- mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
- gode muligheter for faglig påfyll
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Krav til søknaden
Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.
Tester og bakgrunnssjekk
Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.
Stillingsinfo
Kontaktperson
Stillingstyper

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.