Ny i dag

Kundekonsulent

Vil du bidra til å gjøre hverdagen enklere for kundene våre?

Statens vegvesen Steinkjer4. januar 2026
Søk her

Kontaktperson

Terje Kristiansen

Kontorsjef

92 09 64 73

Nøkkelord

KundekonsulentDigitale tjenesterVeiledningTrafikantOffentlig forvaltning

Vi søker fire kundekonsulenter til seksjon Brukertjenester midt i Steinkjer. Hos oss blir du en spesialist på førerkort og kjøretøyregistrering. Du kombinerer denne fagkunnskapen med din evne til service og problemløsning, slik at hver kunde får tydelige svar og trygg veiledning. Vi leverer tjenester hovedsakelig digitalt, og derfor er god digital kompetanse en viktig del av rollen.

Trafikant- og kjøretøydivisjonen i Statens vegvesen jobber for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. Vi gjør dette gjennom kontrollaktiviteter, veiledning og utvikling av digitale tjenester.

Avdeling Brukertjenester har over 300 ansatte fordelt på fire seksjoner i hele landet. Seksjon Brukertjenester midt har ansvar for brukerstøtte til kjøretøyforhandlere, trafikkskoler og privatpersoner, samt behandling av unntakssaker.

Seksjonen jobber målrettet for at flest mulig kunder skal finne fram på egen hånd. Som en del av dette arbeidet har vi lansert chatbot og talebot – døgnåpne, heldigitale tjenester som gjør det enkelt for kundene å få svar på sine spørsmål når det passer dem. Noen av våre kundekonsulenter har ansvar for å utvikle og vedlikeholde det faglige innholdet i disse tjenestene.

Arbeidsoppgaver

Som kundekonsulent blir du en viktig støttespiller for våre brukere.

Du vil:

  • Gi veiledning og brukerstøtte via telefon, e-post og chat
  • Besvare henvendelser innen trafikant- og kjøretøyområdet
  • Hjelpe brukere med selvbetjeningsløsninger
  • Informere om lover, forskrifter og retningslinjer
  • Bidra til utvikling av digitale tjenester og informasjonsflater

Arbeidsoppgaver og arbeidssted kan endres over tid i tråd med organisasjonens behov.

Hvorfor skal du velge oss?

Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.

Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.

Vi tilbyr deg også disse godene:

  • Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig.
  • God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
  • Muligheter for støtte til treningsaktiviteter.
  • Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
  • Mer om ansattgoder og andre fordeler på våre nettsider: Ansattgoder | Statens vegvesen

Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.

Kvalifikasjonskrav

  • Minimum 3-årig utdanning fra høgskole eller universitet, gjerne innen IKT, pedagogikk, administrasjon eller jus. Relevant kompetanse og erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk, og gjerne gode engelskkunnskaper
  • Ønskelig med kompetanse innen offentlig forvaltning

Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR: Godkjenning av utenlandsk utdanning – jobb i Norge | HK-dir

Vi vektlegger motivasjon og engasjement for stillingen og vårt samfunnsoppdrag.

Personlige egenskaper tillegges stor vekt

Vi ser etter deg som:

  • Har analytiske evner og lærer raskt
  • Er samarbeidsorientert og bidrar positivt til arbeidsmiljøet
  • Er strukturert, beslutningsdyktig og objektiv
  • Er fleksibel og komfortabel med digitale verktøy og nye systemer

Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.

Om søknadsprosessen

Krav til søknaden

Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fylle ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.

Tester og bakgrunnssjekk

For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Testene gir verdifull innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og bidrar til en rettferdig og objektiv vurdering.

Som en del av rekrutteringsprosessen gjennomfører vi bakgrunnssjekk i samarbeid med en ekstern leverandør. Bakgrunnssjekk skjer alltid med kandidatens samtykke, og ansettelse forutsetter godkjent bakgrunnssjekk.

Positiv særbehandling

Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.

Søkerlista er offentlig

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.

Stillingsinfo

Frist4. januar 2026

Kontaktperson

Terje Kristiansen

Kontorsjef


Stillingstyper

Fast ansettelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Statens vegvesen

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.

Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.

Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.