Fristen for annonsen har gått ut
Innføringsansvarlig
Enhet for digitale tjenester
Kontaktpersoner
Fra 1. januar 2025 vil UD motta IKT tjenester fra DIO (Departementenes digitaliseringsorganisasjon). Dette er en tjeneste UD selv tidligere har driftet internt. Som følge av dette etablerer departementet flere funksjoner som skal bidra til at samarbeid med DIO, og leveranser fra DIO understøtter departementets kjernevirksomhet. I den forbindelse søker vi nå etter en innføringsansvarlig, som kan sørge for at departementet tar i bruk og utnytter nye digitale løsninger best mulig. Arbeidet vil være delt mellom planlegging med og oppfølging av departementets fagavdelinger, og samarbeid med DIO om leveranser.
Du vil være en del av et team som sammen ivaretar UDs behov for digitale løsninger. Teamet vil ha ansvar for oppfølging av et bredt spekter av tjenester - og arbeidshverdagen må forventes å være variert. I tillegg vil det forventes at du bidrar til å utvikle gode samarbeidsrelasjoner og mekanismer, både internt i departementet og mellom DIO og UD.
Ansvars- og arbeidsområder
Som innføringsansvarlig vil dine arbeidsoppgaver blant annet være:
- Ansvar for å innføre nye, felles digitale løsninger i departementet
- Ansvar for samarbeid med DIO rundt løsninger som leveres av dem
- Sette deg inn i og rådgi seksjoner og avdelinger i bruk av digitale verktøy
- Veilede fagseksjoner og andre i innføring ved behov
- Ta eierskap til videreutvikling av samarbeid og mekanismer for digitalisering i departementet, og mellom departementet og leverandører
- Aktivt bidra til at UD mottar IKT tjenester med høy kvalitet som dekker utenrikstjenestens behov
- Bidra til å profesjonalisere oppfølging av departementenes fellestjenester og IKT tjenester i Utenriksdepartementet
Kvalifikasjoner
Du må kunne systematisere innkomne behov fra flere brukergrupper, og planlegge for endringer i løsningen ved å samarbeide med både driftsmiljø, utviklere og brukere.
Du bør ha følgende:
- Høyere utdanning. Relevant erfaring kan kompenseres for manglende formell utdanning.
- Relevant sertifisering (eksempel Prosci, SAFe)
- Kompetanse og erfaring innen endringsledelse
- Erfaring fra smidig (agilt) arbeid
- Allmenn kjennskap til forvaltning og tilpasning av Microsoftplattform
- Erfaring fra å innhente brukerkrav, gjerne ved hjelp av tjenestedesign, prosesskartlegging, brukerhistorier, GUI prototyping eller lignende
- Interesse for digitalisering og digital transformasjon
- Erfaring som produkteier eller prosjektledelse - med evne til å drive gjennom prosesser, sikre fremdrift og oppnå avtalte resultate
Personlige egenskaper
Vi vektlegger personlig egnethet og ser etter deg som
- er resultatorientert og har gjennomføringsevne
- tar initiativ og jobber selvstendig
- har evne til og ønske om å tilegne deg ny kunnskap
- liker å jobbe sammen med andre og har gode samarbeidsegenskaper
- er fleksibel og har stor arbeidskapasitet
- har overblikk og gode strategiske evner
- er entusiastisk og teknologisk nysgjerrig samt har evne til å kommunisere dette engasjementet til andre
Andre forhold
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn, vil vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i nevnte grupper må du oppfylle visse krav. Les mer om dette her (https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling).
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene dine vil inngå i anonymisert statistikk i alle statlige virksomheters årsrapporter.
Vilkår/betingelser
Stillingen avlønnes som rådgiver/seniorrådgiver (stillingskode 1436/1364) med bruttolønn pr. år fra kr 594 500 - 919 200 (lønnstrinn 61-82) jf. Hovedtariffavtalene i staten.
Ansettelse i stillingen forutsetter sikkerhetsklarering på nivå H (hemmelig) på tiltredelsestidspunktet.
Søkere må være norske statsborgere.
Kontaktinformasjon
Avdelingsdirektør Trine Liljan, mobil +47 982 16 404, trine.liljan@mfa.no
Seniorrådgiver Siren Namtvedt (spørsmål om rekrutteringsprosessen), Enhet for rotasjon og rekruttering, mobil +47 415 60 594, siren.namtvedt@mfa.no
Stillingsinfo
Kontaktpersoner
Stillingstyper
Industrier
Norsk utenrikstjeneste består av Utenriksdepartementet og 94 utenriksstasjoner med om lag 2 550 ansatte. Hovedoppgavene er å ivareta og fremme norske interesser i forholdet til utlandet, inkludert interesser Norge har felles med andre land samt å gi bistand til norske borgere i utlandet. Utenriksdepartementet er opptatt av mangfold og inkludering, blant annet med hensyn til kjønn, alder, funksjonsevne og innvandrerbakgrunn, og oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke.
Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaringer og perspektiver for å bidra til en best mulig oppgaveløsning. Videre ønsker vi å tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. I samsvar med Offentlighetslovens § 25 kan opplysninger om søkerne bli gjort offentlige selv om søkerne har bedt om å bli unntatt fra søkerlisten.