
Ingeniør /rådgiver
Vil du arbeide med arbeidsvarsling, skiltforvaltning og trafikkteknikk?
Ingeniør/rådgiver arbeidsvarsling, skiltforvaltning og trafikkteknikk
Seksjon Transportforvaltning Nordland har 13 engasjerte medarbeidere fordelt på kontorer i Nordland og Sør-Troms. Vi behandler saker som er knyttet til vegloven, vegtrafikkloven og plan- og bygningsloven, og har et tett samarbeid med kommuner og fylkeskommuner. Hos oss vil du bli en del av et arbeidsmiljø som dekker flere fagområder.
Kontorsted for stillingen er fortrinnsvis Bodø. For spesielt kvalifiserte søkere kan også kontorsted på Sortland være aktuelt.
Hva skal du jobbe med?
- Vurdere og godkjenne permanente skilt- og oppmerkingsplaner på riksveger, fylkesveger og kommunalt vegnett
- Trafikktekniske reguleringer på eksisterende og nytt vegnett, der skiltregulering, kapasitetsvurdering og vurderinger av trafikkstyring vil være sentrale oppgaver
- Rådgiving til interne og eksterne i trafikktekniske spørsmål, og gi formell uttalelse til saker etter veglov, vegtrafikklov og skiltforskriften
- Vurdere og godkjenne arbeidsvarslingsplaner for arbeid på eller ved riks- og fylkesveger
- Kontroll av arbeidsvarsling på riks- og fylkesveger
- Andre arbeidsoppgaver innenfor seksjonens ansvarsområde kan også bli tillagt stillingene ut fra behov og interessefelt til medarbeider.
- Bidra til digitalisering av våre arbeidsmetoder og utvikling av kvalitetsprosesser.
Du vil samhandle med både interne og eksterne aktører. Noe reisevirksomhet må påregnes.
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.
Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
- God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
- Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
- Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Kvalifikasjonskrav
- Minimum tre års relevant utdanning fra universitet eller høyskole. Relevant utdanning kan for eksempel være teknisk utdanning innen anlegg eller innen juridisk fagområde. Omfattende og relevant erfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning.
- Det er en fordel med erfaring fra offentlig forvaltning og erfaring fra teknisk eller juridisk fagfelt.
- Du bør ha kunnskap om relevant lovverk knyttet til offentlig forvaltning, vegloven, vegtrafikkloven og plan- og bygningsloven.
- Du må ha førerkort kl. B
Nyutdannede oppfordres også til å søke.
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Personlige egenskaper:
Vi ser etter deg som har god vurderingsevne. I arbeidet ditt er du fleksibel og kan jobbe selvstendig. Du trives med å samarbeide med andre og har gode kommunikasjonsevner både skriftlig og muntlig på norsk. Er du i tillegg løsnings- og leveranseorientert samt opptatt av å yte god service både internt og eksternt? Da vil denne stillingen passe deg godt.
Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.
Om søknadsprosessen
Krav til søknaden
Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fylle ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.
Tester og bakgrunnssjekk
For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Disse testene gir oss innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og hjelper oss med å gjøre en rettferdig og objektiv vurdering, slik at vi finner den best kvalifiserte kandidaten. Vi gjennomfører også bakgrunnssjekk for å verifisere informasjon som er viktig for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.
Stillingsinfo
Kontaktperson
Stillingstyper

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.