Ny i dag

Geodataforvalter

Liker du å jobbe med kart og terrengdata – og vil bidra i nasjonale prosjekter?

Statens vegvesenTromsø19. november 2025
Søk her

Kontaktperson

Lisbeth Nilsen

Rekrutterende leder

lisbeth.nilsen@vegvesen.no

Liker du å jobbe med kart, GIS og geografiske data – og vil bruke kompetansen din til å gjøre en forskjell i store samferdsels- og planprosjekter? Da kan du være den geodataforvalteren vi ser etter!

Hos oss får du jobbe med et bredt spekter av oppgaver – fra terrengmodeller og kartgrunnlag til GIS-analyser og vegnett. Hos oss får du jobbe med alt fra terrengmodeller og kartgrunnlag til GIS-analyser og vegnett. Du blir en del av et sterkt fagmiljø som samarbeider tett på tvers av regionene, og får bruke spennende verktøy som GISLINE, Novapoint, Terrasolid og ArcGIS. Du blir en del av Geodata1-seksjonen, én av tre geodataseksjoner som sammen dekker hele landet. Denne seksjonen har ansvar for Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark. Stillingen har kontorsted i Tromsø.

Hva blir dine viktigste oppgaver?

  • Tilrettelegge og forvalte kartdata og fagdata til plan- og utbyggingsprosjekter
  • Forvalte kartdata i samarbeid med Norge digitalt og Geovekst
  • Delta i regionale og sentrale samarbeidsforum innen geodata
  • Utarbeide og bestille terrengmodeller
  • Oppdatere data i felles kartdatabase (FKB)

Hvorfor skal du velge oss?

Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.

Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.

Vi tilbyr deg også disse godene:

  • Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
  • God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
  • Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
  • Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.

Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.

Kvalifikasjonskrav

Du må ha:

  • Relevant utdanning fra universitet eller høyskole, fortrinnsvis på masternivå. Omfattende og relevant erfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning. Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet)
  • Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
  • Erfaring med avansert bruk av GIS-verktøy – det er en fordel med erfaring gjennom jobb, men nyutdannede som har erfaring gjennom studie, prosjekter eller praksis oppfordres til søke.

Hvem passer til rollen som geodataforvalter?

For å lykkes og trives i rollen tror vi du er en person som liker å ta initiativ og finne gode løsninger. Som geodataforvalter jobber du selvstendig med egne fagområder, men også tett sammen med kollegaer, samarbeidspartnere og eksterne aktører – derfor er gode samarbeidsevner og kommunikasjonsferdigheter viktig.

Du er gjerne åpen og nysgjerrig, liker å utforske nye metoder og smartere måter å jobbe på – noe som er verdifullt når teknologi, data og arbeidsprosesser stadig utvikles. Samtidig håndterer du endringer på en positiv måte – du er fleksibel, tilpasningsdyktig og trives med varierte oppgaver.

Om søknadsprosessen

Krav til søknaden

Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fylle ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.

Tester og bakgrunnssjekk

For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Disse testene gir oss innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og hjelper oss med å gjøre en rettferdig og objektiv vurdering, slik at vi finner den best kvalifiserte kandidaten. Vi gjennomfører også bakgrunnssjekk for å verifisere informasjon som er viktig for rekrutteringsprosessen.

Positiv særbehandling

Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.

Søkerlista er offentlig

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.

Stillingsinfo

Frist19. november 2025

Kontaktperson

Lisbeth Nilsen

Rekrutterende leder


Stillingstyper

Fast ansettelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Statens vegvesen

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.

Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.

Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.