Bygg- og eiendomsforvalter

Er du den som sørger for at statens bygg alltid fungerer optimalt?

Statens vegvesenArendal25. august 2025
Søk her

Kontaktperson

Jan-Erik Hansen

Seksjonssjef

948 04 941

Statens vegvesens vil lede an i utviklingen av et effektivt, sikkert og helhetlig transportsystem som møter morgendagens behov og teknologi. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi har et nasjonalt ansvar for beredskap på vei. Med tydelige regelverk og høye standarder legger vi til rette for en trygg, effektiv og bærekraftig infrastruktur for alle som ferdes på norske veier.

Vi jobber tett med trafikanter, kjøretøy og ny teknologi - og utvikler stadig smartere digitale løsninger som gjør transporten tryggere og mer miljøvennlig, både for folk flest og næringslivet.

Vi er nærmere 5000 ansatte fordelt på 200 steder i landet, og vi leier og eier til sammen 275.000 m² eiendom til dette formålet. I tillegg eier vi viktige bygninger som brukes i vår drift - lager, garasjer, brøytestasjoner og mer.

Bygg- og eiendomsavdelingen har ansvar for forvaltning, drift og vedlikehold av etatens bygninger, som inkluderer kontorbygg, trafikkstasjoner, kontrollstasjoner og velferdsbygg. Selv om eiendomsmassen hovedsakelig er leid, eier Statens vegvesen flere viktige bygninger, som alle kontrollstasjoner og velferdsbygg, samt enkelte trafikkstasjoner.

Er du bygg- og eiendomsforvalteren vi ser etter?

Seksjon byggdrift sørvest har ansvar for all eiendomsmasse i Vestland, Rogaland, Agder, Telemark og Vestfold. Nå søker vi to bygg- og eiendomsforvaltere – en med arbeidssted i Bergen og en i Arendal!

Dette vil du jobbe med:

  • Daglig oppfølging av bygningsmassen i din portefølje.
  • Oppfølging i FDVU-systemet (per i dag Facilit).
  • Følge opp innmeldte behov fra brukerne.
  • Sørge for at våre bygninger møter både dagens og morgendagens behov gjennom tilstandsvurderinger og langsiktige vedlikeholdsplaner.
  • Gjennomføre vedlikeholds- og rehabiliteringsplaner, samt brukertilpasninger.
  • Følge opp drifts- og serviceavtaler for bygg, inkludert internkontroll og lovpålagte krav som brannvern, radon og legionella.
  • Ansvar for å utarbeide, inngå og følge opp service- og vedlikeholdsavtaler, samt lede prosjekter i egen portefølje - inkludert planlegging og gjennomføring av flytteprosesser.
  • Energioppfølging
  • Budsjett- og økonomioppfølging, inkludert kontering for egen portefølje.

Andre oppgaver kan bli tillagt stillingen. Det må påregnes reiseaktivitet innenfor ditt hovedområde, samt noe innenfor resten av området som seksjonen har ansvar for.

Kvalifikasjonskrav og ønskede egenskaper

Du må ha:

  • Relevant høyere utdanning fra høyskole/universitet, minimum 3 år. Omfattende og relevant erfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning. Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
  • Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk.
  • Førerkort klasse B.
  • Gode IT-kunnskaper og erfaring med moderne dataverktøy, inkludert styrings- og informasjonsverktøy innen eiendomsforvaltning.
  • Kjennskap til relevante lover, forskrifter og offentlige anskaffelser.

Vi vektlegger personlige egenskaper og ser etter deg som er nysgjerrig, engasjert og motivert for å finne smarte løsninger – med blikket rettet mot fremtiden. Du tar gjerne initiativ og trives med å få ting gjort, samtidig som du har et øye for kvalitet og helhet.

Vi tror du jobber strukturert og selvstendig, men også liker å samarbeide og spille andre gode. Du bidrar til et godt og inkluderende arbeidsmiljø, og bygger tillit både internt og i møte med samarbeidspartnere.

Hvorfor skal du velge oss?

Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt imot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.

Vi tilbyr deg også disse godene:

  • fleksitid og gode ordninger for avspasering
  • god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
  • mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
  • gode muligheter for faglig påfyll

Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.

Krav til søknaden

Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.

Tester og bakgrunnssjekk

Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.

Positiv særbehandling

Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.

Søkerlista er offentlig

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.

Har du spørsmål om stillingen? Ta gjerne kontakt med seksjonssjef Jan-Erik Hansen på telefon 948 04 941 for en hyggelig samtale!

Stillingsinfo

Frist25. august 2025

Kontaktperson

Jan-Erik Hansen

Seksjonssjef


Stillingstyper

Fast ansettelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Statens vegvesen

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.

Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.

Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.