Ny i dag

Bli prosessleder i Trafikant og kjøretøy 

Vil du lede prosesser som skaper utvikling og samarbeid?

Statens vegvesenDrammen9. januar 2026
Søk her

Kontaktperson

Nina Eiri

Avdelingsdirektør

+47 473 25 209

Er du en person som trives med å samle innsikt, forene ulike perspektiver og gjøre komplekse utfordringer håndterbare? Da kan du være vår nye prosessleder!

Som prosessleder får du en nøkkelrolle i å tilpasse, forbedre og utvikle organisasjonen, roller og arbeidsformer. Du skal bidra til effektiv måloppnåelse, god samhandling og høy organisasjonskvalitet. Din jobb blir å legge til rette for felles forståelse og nytenkning, og styrke samarbeid på tvers av etaten – med særlig fokus på idé- og konseptutvikling.

Arbeidsoppgaver

  • Lede aktiviteter som utvikler organisasjon og arbeidsformer
  • Gjøre komplekse utfordringer konkrete og håndterbare
  • Forene innsikt, kompetanse og ulike perspektiver der det ikke finnes åpenbare løsninger
  • Styrke samarbeid og samhandling på tvers av etaten

Hvorfor skal du velge oss?

Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.

Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.

Vi tilbyr deg også disse godene:

  • Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
  • God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
  • Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
  • Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
  • Mer om ansattgoder og andre fordeler på våre nettsider: Ansattgoder | Statens vegvesen

Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.

Kvalifikasjonskrav

  • Minimum bachelor innen relevante fag, for eksempel samfunnsvitenskap/økonomi, endringsledelse og produktutvikling. Omfattende og relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning.
  • Erfaring med å lede eller fasilitere prosessforbedringer, endringsprosesser eller utviklingsprosjekter
  • Kjennskap til metoder som Lean, Six Sigma, eller andre prosessforbedringsverktøy
  • Meget gode ferdigheter i norsk, både skriftlig og muntlig

Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR.

Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.

Vi ser etter deg som er:

  • Helhetstenkende og analytisk – du ser sammenhenger, forstår komplekse utfordringer og gjør dem håndterbare.
  • Strukturert og systematisk – du planlegger, prioriterer og følger opp slik at komplekse oppgaver blir gjennomført på en effektiv og ryddig måte.
  • Dyktig til å skape samarbeid – du forener ulike perspektiver og bygger gode relasjoner på tvers av organisasjonen.
  • God til å skape engasjement og tillit – kommunikasjon er din styrke, og du får folk med deg på reisen mot felles mål.

Om du i tillegg sørger for god kvalitet i dine leveranser, er du akkurat den vi er på utkikk etter!

Om søknadsprosessen

Krav til søknaden

Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fylle ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.

Tester og bakgrunnssjekk

For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Testene gir verdifull innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og bidrar til en rettferdig og objektiv vurdering.

Som en del av rekrutteringsprosessen gjennomfører vi bakgrunnssjekk i samarbeid med en ekstern leverandør. Bakgrunnssjekk skjer alltid med kandidatens samtykke, og ansettelse forutsetter godkjent bakgrunnssjekk.

Positiv særbehandling

Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.

Søkerlista er offentlig

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.

Stillingsinfo

Frist9. januar 2026

Kontaktperson

Nina Eiri

Avdelingsdirektør


Stillingstyper

Fast ansettelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Statens vegvesen

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.

Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.

Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.