
Anskaffelsesrådgiver
Erfaren anskaffelsesrådgiver søkes til strategisk og operativ rolle
Nøkkelord
Vil du være med å utvikle fremtidens offentlige anskaffelser? Vi søker erfaren og engasjert anskaffelsesrådgiver som vil bidra til profesjonalisering og utvikling av våre anskaffelser – både strategisk og operativt.
Som anskaffelsesrådgiver vil du ha en sentral rolle i å planlegge, gjennomføre og følge opp anskaffelser i tråd med lov om offentlige anskaffelser og våre strategiske mål. Du vil jobbe tett med fagmiljøer, ledelse og leverandører for å sikre effektive, bærekraftige og samfunnsansvarlige anskaffelser. Du vil være en del av Seksjon Anskaffelser, som har ansvar for å bistå med anskaffelser av varer og tjenester på tvers av divisjonene i Statens vegvesen. Seksjonen har også ansvar for rapportering, strategi, etterlevelse og prosess på overordnet nivå for alle etatens anskaffelser. Kontorsted for denne stillingen vil være Drammen eller Moss.
Arbeidsoppgaver
- Rådgivning og støtte i hele anskaffelsesprosessen
- Utarbeide konkurransegrunnlag og kontrakter
- Bidra til utvikling og implementering av anskaffelsesstrategi
- Ivareta krav til klima, miljø og sosial bærekraft
- Gjennomføre markedsdialog og leverandøroppfølging
- Bidra til kompetanseheving og intern opplæring
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling – både for deg selv og for oss.
Vi jobber for alle – for deg og meg – og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
- En utfordrende og spennende hverdag i et kompetansemiljø med gode utviklingsmuligheter
- Fleksitid og avspasering – vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
- God pensjonsordning og lån – trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
- Trening i arbeidstida – muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
- Faglig påfyll – mange muligheter for kurs og videreutdanning.
- Mer om ansattgoder og andre fordeler på våre nettsider: Ansattgoder | Statens vegvesen
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Kvalifikasjonskrav
Du må ha:
- Relevant utdanning fra høyskole eller universitet, min. tre år
- Praktisk erfaring med offentlige anskaffelsesprosesser
- Svært god kunnskap om regelverket for offentlige anskaffelser
- Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
- Erfaring med digitale verktøy og konkurransegjennomføringsverktøy (KGV)
- Trygghet i rollen som anskaffelsesleder i tverrfaglige team
Det er i tillegg positivt om du har erfaring med en eller flere av følgende:
- Bærekraftige og innovative anskaffelser
- Miljø- og samfunnsansvar i anskaffelser
- Personvern i anskaffelser
- Kategoristyring eller kategoriarbeid knyttet til anskaffelser
- SOA Basis sertifisering eller ønske om å ta sertifisering
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR: Godkjenning av utenlandsk utdanning – jobb i Norge | HK-dir
Vi vektlegger motivasjon og engasjement for stillingen og vårt samfunnsoppdrag.
Vi søker deg som:
- Er analytisk, strukturert og løsningsorientert
- Har god gjennomføringsevne og evne til å prioritere i en hektisk hverdag
- Har gode samarbeidsevner og relasjonsbygger
- Evner å jobbe selvstendig og ta initiativ
- Liker å jobbe i team og ta ledelsen i anskaffelsesprosessene
- Er interesser og faglig engasjert i utvikling og forbedring av offentlige anskaffelser
- Er nøyaktig og kvalitetsbevisst i dokumentasjon og prosess
Noen setninger om ønskede personlige egenskaper for stillingen.
Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.
Om søknadsprosessen
Krav til søknaden
Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fylle ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.
Tester og bakgrunnssjekk
For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Disse testene gir oss innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og hjelper oss med å gjøre en rettferdig og objektiv vurdering, slik at vi finner den best kvalifiserte kandidaten. Vi gjennomfører også bakgrunnssjekk for å verifisere informasjon som er viktig for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.
Stillingsinfo
Kontaktperson
Stillingstyper
Industrier

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.
Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.
Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.