
VP Procurement Governance
Vil du lede utviklingen av innkjøpsstyring i Norges viktigste kraftselskap?
Bakgrunn for utlysningen
Statnett skal øke kapasiteten i eksisterende nett og kraftsystem, reinvestere i et aldrende nett og bygge mer nytt nett enn på lang tid, og sikre høy robusthet i en tid preget av økt sårbarhet, klimarisiko og sikkerhetspolitiske spenninger. I tillegg skal vi forberede kraftsystemet for tilknytning av havvind.
For å møte disse kravene har vi spisset vår strategi frem mot 2030 rundt tre prioriterte innsatsområder:
- Øke kapasitet i eksisterende nett og kraftsystemet.
- Planlegge og bygge nett og kraftsystem raskere og mer effektivt.
- Øke robusthet og beredskap i drift og utvikling.
Videreutvikling av leverandørmarkedet gjennom strategiske partnerskap, porteføljestyring av anskaffelser og å sikre at Statnett har effektive anskaffelsesprosesser, vil bidra til at Statnett lykkes med målene. Stillingen som Seksjonsleder Virksomhetsstyring Innkjøp i avdeling Innkjøp & Leverandørstyring er nyopprettet og sentral for å sikre gjennomføring av selskapets strategi og samfunnsoppdrag. Avdelingen ligger under divisjon Teknologi & Innovasjon i Statnett.
Ansvar og hovedoppgaver
Stillingen inngår i ledergruppen for Innkjøp og leverandørstyring i Statnett og er sentral for realiseringen av konsernets strategi og samfunnsoppdrag. Statnett har som ambisjon å bli den mest profesjonelle offentlige innkjøperen i Europa. Med stadig knappere tilgang på kritiske komponenter og lange leveringstider, skal vi være en av de mest attraktive kundene i kraftbransjen – både nasjonalt og internasjonalt. For å få til dette må vi ha moderne prosesser, effektive verktøy og sterk samhandling mellom leverandørene og prosjektene i Statnett.
Som seksjonsleder Virksomhetsstyring Innkjøp/ Vice President (VP) Procurement Governance får du ansvar for å utvikle og forvalte styringssystemer, compliance, bærekraft og digitale løsninger for hele innkjøps- og leverandøroppfølgingen.
Du vil:
- Lede utviklingen og implementeringen av styringssystemer, systemstøtte og compliance-programmer for innkjøp og leverandørstyring
- Videreutvikle og realisere det digitale veikartet for Statnetts forsyningskjede frem mot 2028
- Skape grunnlag for innsiktsbasert styring gjennom analyser, dashboards og rapportering til både avdeling og konsern
- Eie og utvikle digitale løsninger som støtter effektiv og profesjonell samhandling med leverandørmarkedet
- Forsterke bærekraftsarbeidet med særlig fokus på ESG og Scope 3
- Lede transformasjonsinitiativer og kompetanseutvikling på tvers av organisasjonen
Som seksjonsleder Virksomhetsstyring Innkjøp vil du lede ca. 16 medarbeidere og du vil arbeide tett med ledelse og øvrige fagmiljøer for å sikre fremtidsrettede løsninger.
Erfaring og kvalifikasjoner
Vi søker deg med:
- Høyere utdanning innen teknologi, økonomi, logistikk, bærekraft eller tilsvarende.
- Solid erfaring med å utvikle og implementere prosesser, verktøy og systemstøtte for innkjøp eller forsyningskjede
- Erfaring med offentlige anskaffelser er en fordel, men ingen forutsetning
- Gode samarbeidsevner og høy gjennomføringsevne
Personlige egenskaper
Vi søker en leder som:
- Skaper engasjement for Statnett sin strategi og mål
- Prioriterer, tar beslutninger og følger opp at leveranser fullføres
- Gir medarbeidere tillit, ansvar og handlingsrom og legger til rette for kompetanseutvikling
- Sørger for utvikling av Statnett ved å oppmuntre til forenkling, forbedring og nytenkning
- Er en strategisk og operativ leder med god transformasjons-/endringskompetanse og -erfaring
- Er utviklingsorientert og en ansvarlig pådriver med høy gjennomføringskraft
- Sørger for et godt arbeidsmiljø, er nysgjerrig og spiller andre gode
- Bygger relasjoner på tvers og sørger for et effektivt tverrfaglig samarbeid
Vi tilbyr
- En sentral lederrolle med stor påvirkning på Statnetts innkjøpsfunksjon.
- Mulighet til å forme fremtidens forsyningskjede og styringsmodell.
- Sterkt fagmiljø og engasjert organisasjon.
- Gode utviklingsmuligheter og fleksible arbeidsbetingelser.
- Gode pensjons- og forsikringsordninger, samt aktivt sosialt miljø.
Spørsmål om stillingen kan rettes til vår rådgiver i BackerSkeie, Trine Silje Nygård, tsn@backerskeie.com
Arbeidssted
Statnetts hovedkontor i Nydalen
Språk
Norsk og engelsk
Nettsted
www.statnett.no
Søknadsfrist
15. august 2025
Annet
- Alle søkere vil bli oppført på offentlig søkerliste. Interne kandidater vil ikke bli innvilget unntak fra offentlig søkerliste.
- Det forutsettes at den som ansettes må kunne klareres og autoriseres i tråd med sikkerhetslovens bestemmelser.
Stillingsinfo
Kontaktperson
Stillingstyper
Industrier

Vårt oppdrag er å sikre strømforsyningen i Norge døgnet rundt hele året. Det gjør vi ved å utvikle og drifte strømnettet slik at det møter alle krav fra samfunnet rundt oss. Vi leverer et robust og effektivt strømnett som er avgjørende for at vi når Norges klimamål, og bærekraftig verdiskapning for våre kunder og samfunnet.
Visjonen vår:
Statnett er sentral i den grønne omstillingen i dag og for kommende generasjoner. Sikker og robust strømforsyning skaper grobunn for gode liv og bærekraftig verdiskaping
Våre verdier skal være rettesnor for våre handlinger, hvordan vi samarbeider og våre valg
- Vi leverer effektivt på prioriterte oppgaver, med riktig tempo og kvalitet, og hele veien ut
- Vi har mot til å prioritere og forenkle, til å gi tillit og til å tenke nytt
- Vi gjør det sammen for effektiv samhandling, for å bygge relasjoner og deler
Hvorfor skal du velge å jobbe i Statnett?
- Vi setter helse, miljø og sikkerhet foran alt
- Vi forvalter landets viktigste infrastruktur
- Vi er opptatt av å skape interne karriereveier og utvikle våre medarbeidere
- Vi legger til rette for god balanse mellom jobb og fritid
Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne.