Fristen for annonsen har gått ut

Teknisk fagperson

Bli med i våre nye plattformteam – vi søker teknisk fagperson dokumentasjon- og integrasjon

Statens vegvesen Drammen14. mai 2025
Søk her

Kontaktperson

Siren Merete Gravdal

Seksjonssjef

95 73 49 07

Nøkkelord

Informasjonsforvaltning Smidige metoderDokumentasjonsforvaltningPublic 360 Integrasjon

Bli en nøkkelspiller i Statens vegvesens digitale reise!

Vi søker deg som er interessert i informasjonsforvaltning, effektiv flyt av informasjon gjennom løsninger for å sikre pålitelig og tilgjengelig dokumentasjon for samtid og ettertid.

Videreutvikle våre løsninger for dokumentasjonsforvaltning og arkiv, med Public 360 og støtteløsninger som sentrale verktøy.

Du vil bli en del av et sterkt faglig team innen informasjonsforvaltning og vil jobbe med å videreutvikle våre løsninger, du vil jobbe tett med nyetablerte plattformteam for løsninger knyttet til M-Files og Public 360. God informasjonsforvaltning er en muliggjørende kapabilitet for at Statens vegvesen skal kunne utføre sine kjerneoppgaver effektivt. Sammen legger vi grunnlaget for å sikre pålitelig og tilgjengelig dokumentasjon for en effektiv og etterrettelig forvaltning, samtidig som vi ivaretar tilliten til offentlige tjenester, demokrati og rettssikkerhet.

Informasjonsforvaltning har systemeierskap og er ansvarlig for flere løsninger for saksbehandling, samhandling, dokumentasjonsforvaltning og arkiv, og gjør tilpasninger og egenutvikling for å sikre et bredt tjenestetilbud til hele organisasjonen. M-Files er under implementering for spesifikke fagområder og skal tilpasses og utvikles til å bli vår felles
løsning for samhandling, dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Det skal utvikles et eget API med tjenester som sikrer fangst og forvaltning av dokumentasjon fra ulike fagsystem, og dette skal videreføre tjenester vi allerede har etablert i dagens løsning.

Du blir sentral i å etablere, forvalte og videreutvikle integrasjoner mellom fagsystem og vårt egenutviklede API. Du vil være med å bidra til produktivitet, forenkling og effektivitet, gjennom god samhandling med eget team, plattformteam, andre systemeiere, ulike fagmiljøer og brukerne av systemene. I tillegg får du muligheten til å bidra i utvikling og implementering av beste praksis for dokumentasjonsforvaltning og høyne kvaliteten i systemene.

Det er viktig at du har kontroll på detaljer og samtidig forstår både virksomhetens og brukernes behov. Erfaring med dokumentasjonsforvaltning og arkiv er en fordel, men ingen
forutsetning da teamet har sterk domenekunnskap og lang erfaring. Plattformteamet for M-Files er under etablering og inngår sammen med andre team og oppgaver i avdelingen.

Arbeidssted er fortrinnsvis Drammen.

Arbeidsoppgaver

  • Oppfølging og videreutvikling av nye funksjoner i egenutviklet API
  • Etablere, overvåke, feilsøke og opprettholde integrasjoner i samarbeid med
    fagsystemkonsumente
  • Rådgiving av fagsystemkonsumenter som skal benytte API for
    dokumentasjonsforvaltning og arkiv￿Etablere og videreutvikle testregime for egenutviklet API og integrasjoner med
    fagsystemer
  • Utføre test ved endringer og videreutvikling
  • Delta i forvaltning og videreutvikling av M-Files som felles løsning for
    dokumentasjonsforvaltning og arkiv
  • Utarbeide og vedlikeholde teknisk dokumentasjon av API og integrasjoner

Kompetansekrav

  • Du har utdanning fra universitet eller høyskole (minimum 3 år), fortrinnsvis innen
    informasjonsteknologi; betydelig relevant arbeidserfaring kan kompensere for
    utdanningskravet
  • Grunnleggende kompetanse innen informasjonsmodellering og databaser
  • Kjennskap til databasestruktur og formater som XML, JSON m.fl.
  • Erfaring med integrasjonsarbeid
  • Erfaring med oppfølging av utviklingsarbeid og dialog med utviklere
  • Gode norsk og engelsk kunnskaper, skriftlig og muntlig

Ønskede kvalifikasjoner:

  • Kjennskap til tjenestedefinisjoner, OpenAPI og REST
  • Kjennskap til og interesse for smidige metoder, KanBan, Scrum
  • Kjennskap til verktøy som Git, Bitbucket, Jira/Confluence og API testverktøy som
    SOAP UI, Postman
  • Erfaring med testarbeid og testautomatisering
  • Kjennskap til og arbeidserfaring innen dokumentasjonsforvaltning og arkiv, gjerne fra
    offentlig sektor vil være en fordel
    Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert
    oversettelse av papirene dine og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-
    utlandet).

Personlig egnethet

For at plattformen skal kunne nå forventet målsetning og skape størst mulig gevinst for Statens vegvesen, er det mange brukerbehov som skal tas hensyn til, samtidig som forretningsbehov, data governance og regulatoriske krav til personvern/sikkerhet, dokumentasjonsforvaltning og arkiv skal ivaretas. Vi trenger deg som en trygg fagperson, med evne til å gå i dialog med fagmiljøer samt samarbeide tett med ulike behovseiere for å ivareta den tekniske delen av informasjons- og dokumentasjonsflyten slik at interne føringer og krav følges.
Du er nysgjerrig på ny teknologi, og som trives med å ta ansvar, gjennomføre, dokumentere og sluttføre oppgaver. Du er løsningsorientert og har evnen til å finne praktiske løsninger som støtter arbeidsprosesser i ulike fagmiljøer. Teamarbeid er noe du verdsetter, og du bidrar aktivt til å skape et godt samarbeidsklima. Du er nysgjerrig og tilegner deg ny
kunnskap raskt, og deler gjerne din innsikt. Kvalitet i leveranser er viktig for deg, og du jobber strukturert og selvstendig med faglig overbevisning.

Hvorfor skal du velge oss?

Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt imot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.

Vi tilbyr deg også disse godene:

  • fleksitid og gode ordninger for avspasering
  • god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
  • mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
  • gode muligheter for faglig påfyll

Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.

Krav til søknaden

Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.

Tester og bakgrunnssjekk

Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.

Positiv særbehandling

Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.

Søkerlista er offentlig

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.

Stillingsinfo

Frist14. mai 2025

Kontaktperson

Siren Merete Gravdal

Seksjonssjef


Stillingstyper

Fast ansettelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Statens vegvesen

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.

Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.

Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.