Fristen for annonsen har gått ut

Teamleder for analyse og etterretningsløsninger

Vil du være med å skape verdi ut av data?

Tolletaten Oslo23. april 2023
Søk her

Stillingsbeskrivelse

Narkotika, våpen, falske legemidler, giftig mat, miljøskadelige stoffer og dyresykdommer er bare noen av truslene Tolletaten bidrar til å bekjempe. De kriminelle miljøene blir stadig mer avanserte, og Tolletaten utvikler derfor avanserte IT-løsninger innen fagområdene etterretning og dataanalyse.

Samtidig ønsker Tolletaten at både privatpersoner og norsk næringsliv som ønsker å gjøre rett, opplever at det er lett og effektivt å flytte varer over grensen. Også her er teknologien i stor og spennende utvikling, og vi jobber nå med å automatisere stadig flere prosesser i tett samarbeid med næringslivet. Dette inkluderer løsninger for effektiv og avansert datainnsamling, risikovurdering og detektering av transporter på grensen. Ved å tilrettelegge nye og eksisterende informasjonskilder skal vi kunne gi løpende innsikt og god beslutningsstøtte for hele organisasjonen.

Tolletaten har etablert en avansert plattform for dataanalyse og etterretning basert på produkter fra Palantir Technologies, og du vil være en nøkkelressurs for å få utnyttet plattformen i kampen mot grensekryssende kriminalitet. Du kan lese mer om Palantirs produkter på: https://www.palantir.com/.

Vi søker etter en erfaren teamleder på dataområdet som, sammen med etterretningspersonell, tollere og teknologer ønsker å utvikle gode analysetjenester for alle i Tolletaten. Det tverrfaglige teamet består i dag av rundt 12 personer med ulik bakgrunn og kompetanse; jus, arkitektur, teknologi og analyse . Vi søker deg som har erfaring med analyseløsninger og trives med å lede prosesser fra idé til ferdig produkt.

Hos oss vil du:

  • lede det tverrfaglige teamet
  • koordinere innspill og databehov fra ulike miljøer slik at vi kan gi størst mulig nytteverdi
  • være en sparringspartner for virksomheten i arbeidet med å utvikle god dataforvaltning og strategi for tilrettelegging av data
  • være en viktig bidragsyter inn i arbeidet med å organisere dataområdet og tilrettelegge i det løpende forbedringsarbeidet med smidige arbeidsmetoder
  • inngå i et sterkt tverrfaglig miljø hvor du bidrar til godt samspill mellom teknologi, forretningsprosesser og brukervennlighet
  • jobbe med oppfølging av eksterne leverandører

Vi ser etter deg som:

  • evner å forstå tekniske problemstillinger, virksomhetens behov og brukerperspektivet
  • er løsningsorientert, strukturert og trives med å drive prosesser
  • er god med mennesker, har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
  • er engasjert og initiativrik og evner å gi retning og motivasjon
  • skaper gode relasjoner og nettverk som du bruker for å nå mål
  • trives med endring og at det er mye som skjer

Kvalifikasjoner:

  • fullført mastergrad innen IT eller andre nærliggende fag. Annen utdanning på bachelornivå og spesielt relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning
  • erfaring med teamledelse, teamutvikling og smidig metodikk
  • erfaring med analyseløsninger, dataforvaltning og dataarkitektur
  • kunnskap om personvern- og informasjonssikkerhetskrav og hva det betyr for denne type løsninger
  • god muntlig og skriftlig formuleringsevne på norsk og engelsk
  • gjerne kjennskap til avansert dataanalyse og maskinlæring
  • gjerne erfaring med leverandøroppfølging og kontrakter

Vi tilbyr:

  • lønn etter statens regulativ som rådgiver eller seniorrådgiver, 701 300 – 911 600 pr. år avhengig av kvalifikasjoner. For spesielt godt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes
  • utfordrende oppgaver, et spennende fagmiljø og gode utviklingsmuligheter
  • godt kollegialt og sosialt miljø
  • mulighet for arbeid fra hjemmekontor
  • gode pensjons-, forsikrings- og låneordninger i Statens pensjonskasse
  • fleksitid, sommertid og mulighet for trening i arbeidstiden

Vi benytter SEMAC bakgrunnssjekk på aktuelle kandidater.

Nærmere opplysninger om de aktuelle arbeidsområdene kan du få ved henvendelse til avdelingsdirektør Annette Ommundsen +47 970 36 245 (aomm@toll.no) eller produkteier Guillaume Lanquepin +47 952 06 693 (guillaume.lanquepin@toll.no)

Krav til søknaden

For å tilfredsstille kravene til utvidet søkerliste må feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" fylles ut. Relevante vitnemål og eventuelle attester må også vedlegges.

Inkludering og mangfold

Tolletaten er opptatt av mangfold og ønsker å være en inkluderende arbeidsplass som gjenspeiler befolkningen. Vi har behov for medarbeidere med ulike bakgrunner, erfaringer, kompetanser og perspektiver for å løse vårt samfunnsoppdrag. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Dersom det er kvalifiserte kandidater med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil vi kalle inn minst én søker fra hver av disse gruppene til intervju. For at du skal bli vurdert som søker i disse gruppene (bli positivt særbehandlet), må du oppfylle visse krav. Du kan lese mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.

Stillingsinfo

Frist23. april 2023
ArbeidsspråkNorsk

Stillingstyper

Fast ansettelse

Industrier


Se flere stillinger fra Tolletaten

Tolletatens samfunnsoppdrag er å sikre etterlevelse av lover og regler for grensekryssende vareførsel. Vi bidrar til at det skal være lett å gjøre rett, og ved hjelp av etterretning og ny teknologi kontrollerer vi målrettet. Vi tilbyr spennende arbeidsoppgaver i en organisasjon i endring. Etaten har i 2021 en samlet budsjettramme på 1,761 milliarder kroner og ca. 1530 ansatte.