Fristen for annonsen har gått ut
Seksjonsleder applikasjoner
Vil du lede applikasjonsporteføljen i DIO?
Kontaktpersoner
Vi er DIO!
Det nye regjeringskvartalet er i ferd med å reise seg og vil åpne for nye arbeidsformer, muligheter og utfordringer. Anledningen for å ta i bruk ny teknologi vil være stor i de nye byggene, og DIO skal utvikle departementenes nye digitale plattform med forsterket sikkerhet og større teknologisk mulighetsrom.
Vår ambisjon? Å utløse kraften i fellesskapet.
Første januar 2025 blir vi departementenes digitaliseringsorganisasjon – DIO. Vårt oppdrag er å styrke departementenes evne til å løse komplekse samfunnsoppdrag gjennom sikker teknologi, digitalisering og innovasjon. Dette er vår misjon og vårt fremtidsbilde.
Vi står ovenfor en betydelig endringsreise. Tre IKT-organisasjoner skal transformeres til én digitaliseringsorganisasjon, med felles kultur, tankesett og ambisjoner. Og vi trenger deg for å få det til – en ansvarlig og raus pådriver.
Hva blir dine oppgaver?
Vil du være med å forme fremtiden for vår seksjon og bidra til at vi når våre mål? Vi søker en dedikert og erfaren seksjonsleder til å lede seksjon for applikasjoner. Seksjonen har ansvar for drift og teknisk forvaltning av applikasjoner på våre plattformer. Du vil få en unik mulighet til å være med å bygge opp en organisasjon som skal være i stand til å levere på ambisiøse mål og et samfunnskritisk oppdrag.
Seksjonen samarbeider tett med funksjonelle forvaltere av tjenester og større applikasjoner, både hos kunder og i seksjonen for digitale tjenester. Som seksjonsleder vil du ha det overordnede ansvaret for seksjonens fagområde og vil være en nøkkelperson i strategisk planlegging og beslutningsprosesser.
Som seksjonsleder vil du ha ansvar for:
- Strategisk planlegging: Utarbeide helhetlige tekniske målbilder og handlingsplaner for drift og forvaltning av applikasjoner, basert på virksomhetsstrategien og overordnede mål.
- Lede og inspirere: Motivere og skape resultater sammen med medarbeiderne dine og resten av virksomheten. Som seksjonsleder vil du få ansvar for personalledelse, budsjettering og kompetanseutvikling i seksjonen.
- Applikasjonsdrift og teknisk forvaltning: Sikre drift og teknisk forvaltning av applikasjoner, inkludert vedlikehold, versjonskontroll, oppgraderinger og tilpasninger til ulike systemer i samarbeid med leverandører.
- Integrasjon og optimalisering: Lede arbeidet med integrasjon av applikasjoner på våre plattformer, samt overvåking, sikring og forbedring av ytelse.
- Teknisk dokumentasjon og rutiner: Etablere og vedlikeholde teknisk dokumentasjon og driftsrutiner, inkludert rutiner for ikke-planlagt nedetid.
- Prosessforbedring: Identifisere og implementere forbedringer i interne prosesser og rutiner for å øke effektiviteten og kvaliteten på arbeidet i seksjonen.
Hvem er du?
Vi søker deg som har:
- høyere relevant utdanning på masternivå, innen IT, informatikk eller tilsvarende. Særlig relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
- solid ledererfaring innen personalledelse, utvikling, drift og teknisk forvaltning av applikasjoner, gjerne innen skyteknologi
- god forståelse for integrasjon av applikasjoner på ulike plattformer
- god virksomhetsforståelse og kjennskap til departementene er en fordel. I tillegg er det en fordel med erfaring fra globale IKT-miljøer
- en strategisk, helhetlig og digital tilnærming til applikasjonsdrift og teknisk forvaltning
For å lykkes og trives i DIO er du en ansvarlig pådriver, som:
- evner å se vårt samfunnsoppdrag og eget fagområde i et helhetlig virksomhetsperspektiv
- leder og utvikler medarbeidere og team gjennom inkluderende og tillitsbasert ledelse
- har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- bidrar til samhandling på tvers av fagfelt og styrker kultur for innovasjon og kontinuerlig læring
- trives med personalansvar og bruker partssamarbeidet og medbestemmelse som aktivt ivaretar ansatte
Ettersom DIO er under etablering må du trives i en uforutsigbar og hektisk hverdag, og kunne tilpasse deg nye arbeidsformer, arbeidsoppgaver og endringer i organisering. Vi gjør oppmerksom på at arbeidsoppgaver og ansvarsområder i denne stillingen kan endres for å tilpasses DIOs utviklingsbehov og strategiske målsettinger. Andre oppgaver innen relevant ansvarsområde kan bli tillagt stillingen avhengig av kompetanse.
Utdannelse og erfaring må dokumenteres med CV, vitnemål og attester.
Det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet.
Vilkår og betingelser
Vi tilbyr:
- et av Norges viktigste samfunnsoppdrag
- en spennende og utfordrende lederstilling i en dynamisk organisasjon
- muligheten til å påvirke og forme DIOs applikasjonsportefølje
- høyt kompetente medarbeidere
- gode pensjons- og forsikringsordninger
- fleksibel arbeidstid og øvrige velferdsgoder
- lokaler midt i hjertet av Oslo
DIO er en ny etat som vil være operativ fra 1.1.2025. Du vil derfor bli midlertidig ansatt i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet og blir så overført til DIO innen 1.1.2025.
Stillingen avlønnes som seksjonssjef (stillingskode 1211) med bruttolønn pr. år fra kr 966 300 – 1 196 800 (lønnstrinn 84 - 93). jf. Hovedtariffavtalene i staten. For særlig kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
I samsvar med Offentlighetslovens § 25 kan opplysninger om deg som søker bli gjort offentlig, selv om du har bedt om å bli unntatt fra søkerlisten.
Ansettelse forutsetter at kandidaten kan sikkerhetsklareres for nivå HEMMELIG / NATO SECRET, etter krav i Sikkerhetsloven, på tiltredelsestidspunktet. Kandidaten må være norsk statsborger.
Sted: Akersgata 59, 0180 Oslo
Informasjon til deg som søker
Vi tror at ved å omfavne mangfold og fremme en inkluderende kultur blir vi bedre rustet til å møte komplekse utfordringer. Folk med ulike bakgrunner og perspektiver finner nye og kreative måter å løse oppgaver på, noe som er avgjørende for vår evne til å levere effektive og innovative løsninger.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn, vil vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i nevnte grupper må du oppfylle visse krav. Les mer om dette på https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling. Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbsøkerportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV eller innvandrerbakgrunn.
Vil du bli en av oss?
Vi ønsker at leder for Applikasjoner kommer ombord og blir en del av DIOs ledergruppe snarest mulig.
Vil du snakke med oss om stillingen? Da kan du kontakte:
- Terje Ruud-Røhne, avdelingsleder for Digitale plattformer i DIO, e-post: terje.ruud-rohne@mfa.no
- Anders Aagaard Sørby, direktør DIO, e-post: anders-aagaard.sorby@dfd.dep.no
- Ida Marie Holen, rekrutteringsrådgiver DSS, e-post: ida-marie.holen@dss.dep.no
Kort om oss
DIO er departementenes digitaliseringsorganisasjon. Vi understøtter to av landets viktigste demokratiske institusjoner – regjeringen og departementene. Vårt oppdrag er å styrke deres evne til å løse komplekse samfunnsoppdrag gjennom sikker teknologi, digitalisering og innovasjon.
Våre grunnverdier er å være ansvarlig og inkluderende, samt en pådriver for positiv endring.
- Eierdepartement: Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD).
- Direktør: Anders Aagaard Sørby.
- Ansatte: ca. 230 personer.
- Hovedkontor: Biskop Gunnerus gate 6 (Byporten) i Oslo, med supplerende lokaler i regjeringskvartalet, Kvadraturen, Nydalen og i Victoria Terrasse.
- Operativ fra: 01.01.2025.
Les mer på dio.dep.no.
Stillingsinfo
Kontaktpersoner
Stillingstyper
Industrier
Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) er opprettet som et nytt departement fra 1. januar 2024 og har ansvaret for å videreutvikle digitaliseringspolitikken og offentlig forvaltning. Departementet har en samordnings- og pådriverfunksjon og skal bidra til at statsforvaltningen er godt organisert, styrt og ledet og kan håndtere fremtidige utfordringer.
Departementet har ansvaret for nasjonalt arbeid med elektronisk kommunikasjon, statlig arbeidsgiverpolitikk og statlig bygg- og eiendomsforvaltning. Det nasjonale arbeidet for å nå FNs 17 bærekraftsmål utvikles og samordnes i det nye departementet. Departementet skal legge til rette for et effektivt og godt koordinert departmentsfellesskap, og har bl.a. ansvaret for det nye regjeringskvartalet og fellesfunksjonene for departementene.
DFD har om lag 170 ansatte fordelt på fire avdelinger og en kommunikasjonsstab. Blant departementets underliggende etater og virksomheter er Digitaliseringsdirektoratet, Datatilsynet, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), Statsbygg, Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS), Departementenes digitaliseringsorganisasjon (DIO, fra 1.1.2025) og statsforvalterne.