Hopp til hovedinnhold
Tekjobb

Fristen for annonsen har gått ut

Produkteier og designer

Vil du bidra i utvikling av fremtidens digitale rettsliv?

DomstoladministrasjonenTrondheim15. september 2024
Søk her

Kontaktpersoner

Ingrid Olsen

Avdelingsdirektør, Innovasjon og domstolutvikling

Ingrid.Olsen@domstol.no

Trude Gundersen

Overordnet produkteier

Grethe Woie Sæthre

UX-designer

Om fremtidens digitale rettsliv

Det er ikke ofte at du som borger må forholde deg til eller møte i domstolen. Men når du først er der, er du opptatt av en rettferdig behandling, en prosess preget av åpenhet og tillit. Det er et grunnleggende prinsipp i en rettsstat at alle skal ha tilgang til domstolene og kunne få løst sin sak til rett tid og uavhengig av den enkeltes økonomi, bakgrunn og bosted.

I Domstoladministrasjonen (DA) brenner vi for å gjøre hverdagen til medarbeidere og brukere av domstolene så enkel som mulig. For å møte brukernes behov og realisere ambisjonene våre har vi over tid endret både organisering og arbeidsform. I våre utviklingsteam arbeider vi etter smidige arbeidsmåter, og har organisert oss etter produktlinjer. Med denne organiseringen ønsker vi å oppnå sterkere samarbeid, bedre prioriteringer og eierskap i team på tvers av leverandører, behovseiere, samt fageksperter fra domstolene.

Avdeling for innovasjon og domstolutvikling (INDU) jobber særlig med digitale tjenester knyttet til rettsprosessene. Brukere og domstolene står i sentrum og avdelingen representerer forretning og brukere i utviklingsarbeidet. Vi er om lag 15 engasjerte medarbeidere, fordelt på egne ansatte og noen innleide konsulenter, med kompetanse blant annet innenfor områdene produktutvikling, tjenestedesign, prosess- og endringsledelse.

Det satses betydelige ressurser på digitalisering og IT-utvikling for å bidra til at profesjonelle aktører, brukere av domstolen og våre medarbeidere opplever domstolene som profesjonelle, effektive og tillitsvekkende. Vi har organisert utviklingsarbeidet i tverrfaglige produktteam som jobber etter smidige metoder. Teamene består bl.a. produkteier, medarbeidere fra IT-avdelingen, utviklingsressurser og brukerrepresentanter.

Vi er i gang med en prosess hvor vi styrker vårt interne utviklingsmiljø og vi skal ansette flere nye kollegaer i sentrale stillinger i tiden som kommer. Aller først har vi behov for to medarbeidere innenfor produktutvikling, og søker deg som har hjerte for å utvikle produkter tett på brukerne.

Om stillingen som produkteier

Som produkteier skal du lede og koordinere utviklingsarbeidet for et eller flere produktteam for å sikre den videre digitaliseringen og transformasjonen av domstolene. Dette gjør du ikke alene, men i samarbeid med brukerne og andre godt kompetente og motiverte kollegaer i DA.

Noen ganger får vi inn behov som krever at vi kaster oss rundt og setter alle kluter til, men hovedregelen er at vi jobber strukturert og legger stein på stein mot et målbilde som du selv får være med på å definere. Vi er nå i gang med en omfattende og spennende modernisering av vår plattform og tjenester.

Vi ser etter deg som har evne til å sette brukeren i fokus. Du er tillitsvekkende og tydelig i kommunikasjonen internt og eksternt. Du leverer gode resultater når tiden er knapp. Du er god på å bygge lag, motivere og er en drivkraft. En god produkteier må kunne prioritere langsiktig og strategisk opp mot raske og enkle løsninger og jobbe etter smidig utviklingsmetodikk.

Til stillingen er det behov for at du har høyere utdanning på minimum bachelornivå innen relevante fagområder, eksempelvis frontend utvikling, teknologiledelse eller produktutvikling. I tillegg ønsker vi at du har minimum tre års jobberfaring, eksempelvis i rolle som produkteier, scrummaster, team lead og/eller andre fagområder innen teknologiledelse.

Vi vektlegger engasjement og motivasjon for å tilby brukervennlige produkter som støtter vårt samfunnsoppdrag for å sikre “Tilgang til domstolene for alle - uansett bakgrunn, økonomi og bosted". Stillingen forutsetter at du kommuniserer godt på norsk, både muntlig og skriftlig. Det vil bli noe reisevirksomhet i stillingen.

Om stillingen som designer

Som designer i DA vil du jobbe med design av tjenester og prosesser, produkter og forretningskonsepter. Arbeidet gjøres i tett samarbeid med andre designere, produkteiere, teknologer, utviklere og annen fagkompetanse.

Du blir del av et godt og faglig sterkt designmiljø, som er en blanding av ansatte og innleide konsulenter. Du kan forvente å jobbe med mange inspirerende og meningsfulle initiativ. Stillingen vil gi deg rom for faglig utvikling, fleksibilitet og selvledelse. Sammen med tverrfaglige team vil du få muligheten til å drive innovasjon med brukeren i sentrum, hvor du leder eller deltar i designdrevne innovasjonsprosesser. Du er designer som gjennomfører behovskartlegginger, fra innsikt, analyse, brukerreiser, konseptualisering, utprøving av hypoteser og prototyper, fasilitering av workshops, til implementering, leveranse og forvaltning.

Vi ser etter deg som har faglig engasjement, er brukersentrert, har evne til å tenke helhetlig, og har en kreativ tilnærming til problemløsning og produktutvikling. Du har gode samarbeidsevner og erfaring med å jobbe tverrfaglig. Hvis du også er en som gjerne deler din kunnskap, har evne til å formidle og visualisere ideer, er nysgjerrig, og tør å utfordre det etablerte, vil du passe perfekt inn hos oss. Erfaring med designverktøy, og gjerne god kunnskap i Figma, som er domstolenes designverktøy vil være ønskelig.

Til stillingen er det behov for at du har høyere utdanning på minimum bachelornivå innen relevante fagområder, eksempelvis IT, UX/tjenestedesign/interaksjonsdesign, industriell design, innovasjonsledelse eller produktutvikling. I tillegg ønsker vi at du har noen års jobberfaring innenfor områder brukerorientert utvikling, tjenestedesign eller designprosesser.

Vi vektlegger engasjement og motivasjon for å tilby brukervennlige produkter som støtter vårt samfunnsoppdrag for å sikre “Tilgang til domstolene for alle - uansett bakgrunn, økonomi og bosted". Stillingen forutsetter at du kommuniserer godt på norsk, både muntlig og skriftlig. Det vil bli noe reisevirksomhet i stillingen.

Hva får du hos oss?

  • varierte og utfordrende arbeidsoppgaver på en arbeidsplass med et viktig samfunnsoppdrag
  • du vil lære mye nytt! Som kunnskapsvirksomhet er vi opptatt av din kompetanseutvikling
  • vi har gode lokaler i Trondheim sentrum, et godt arbeidsmiljø og fantastisk kantine
  • vi arbeider godt og dedikert, men har fleksible ordninger for fri og avspasering, sommertid, mulighet for trening i arbeidstiden og hjemmekontorordning
  • tittel rådgiver eller seniorrådgiver avhengig av kompetanse, med konkurransedyktige betingelser etter Hovedtariffavtalen i staten
  • en av markedets beste pensjonsordninger i Statens pensjonskasse
    trygg arbeidsplass innenfor statens rammer og avtaleverk

Hos oss blir du del av et miljø hvor vi jobber mye på tvers av faggrupper. Har du en litt annen bakgrunn enn det vi spør etter i disse stillingene, men erfaring med produktutvikling med brukeren i sentrum, og kjenner at dette er noe du virkelig kunne tenke deg å jobbe med, så send oss en søknad eller ta kontakt med oss. Vi er alltid opptatt av å sette sammen de beste teamene gitt de målene vi skal nå fremover.

Om oss

Norge har 49 domstoler med om lag 2000 medarbeidere. Domstolene er den tredje statsmakt. Som samfunnets viktigste konfliktløser, er domstolene avhengig av tillit. Det innebærer at virksomheten må innfri samfunnets krav og forventninger.

Domstoladministrasjonen (DA) skal medvirke til at domstolene blir best mulig i stand til å løse oppgavene sine. Det betyr blant annet å legge til rette for en forsvarlig og effektiv gjennomføring av rettssaker. DA har både en styrings- og støttefunksjon, en rettspolitisk og en utviklingsrolle overfor domstolene.

DA holder til i Trondheim, og arbeidsspråket vårt er norsk. Virksomheten er organisert i fem avdelinger. DA legger vekt på bredde og mangfold i arbeidsmiljøet. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater med relevant utdanning, bakgrunn, arbeids og livserfaring til å søke jobb hos oss.

Generelle bestemmelser

Vi oppfordrer deg til å krysse av i søknadsportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Les mer om muligheten for positiv særbehandling på www.dfo.no.

Vi gjør oppmerksom på at søknaden kun blir vurdert ut fra informasjonen som foreligger ved søknadsfristens utløp. Sørg derfor for at søknaden din tydelig viser hvordan dine ferdigheter og erfaringer oppfyller kriteriene som er beskrevet i annonsen.

Personopplysninger i søknad og CV til stillingen håndteres i henhold til lov om behandling av personopplysninger. Du kan lese mer om personvern på www.domstol.no. Her finner du også generell informasjon om domstolene og DA.

Vi utarbeider offentlig søkerliste og henviser til offentlighetslova § 25, andre ledd, for muligheten til å bli unntatt fra denne.

Arbeidssted: Dronningens gate 2, 7011 Trondheim

Stillingsinfo

Frist15. september 2024

Kontaktpersoner

Ingrid Olsen

Avdelingsdirektør, Innovasjon og domstolutvikling

Trude Gundersen

Overordnet produkteier

Grethe Woie Sæthre

UX-designer


Stillingstyper

Fast ansettelse,Offentlig,Hybrid

Industrier


Se flere stillinger fra Domstoladministrasjonen

Norge har 49 domstoler med om lag 2000 medarbeidere. Domstolene er den tredje statsmakt. Som samfunnets viktigste konfliktløser, er domstolene avhengig av tillit. Det innebærer at virksomheten må innfri samfunnets krav og forventninger.

Domstoladministrasjonen (DA) skal medvirke til at domstolene blir best mulig i stand til å løse oppgavene sine. Det betyr blant annet å legge til rette for en forsvarlig og effektiv gjennomføring av rettssaker. DA har både en styrings- og støttefunksjon, en rettspolitisk og en utviklingsrolle overfor domstolene. DA holder til i Trondheim, og arbeidsspråket vårt er norsk. Virksomheten er organisert i fem avdelinger.