Produktansvarlig

Vi søker produktansvarlig - Bli en nøkkelspiller for vårt sak- og arkivsystem

Statens vegvesen Drammen24. august 2025
Søk her

Kontaktperson

Siren Merete Gravdal

Seksjonssjef

siren.gravdal@vegvesen.no

Nøkkelord

DokumentasjonsforvaltningPublic 360ArkivsystemProduktansvarligArkivvitenskap

Vi søker etter en engasjert fagperson med teknisk forståelse og erfaring med arkiv- og dokumentasjonsforvaltning.

Som produktansvarlig blir du sentral i den videre
utviklingen av vårt sak- og arkivsystem i Statens vegvesen.
Som byggherre, myndighetsorgan og fagorgan produserer og forvalter vi store mengder informasjon og dokumentasjon. Tilgjengelig og pålitelig informasjon og dokumentasjon er en forutsetning for å lykkes med vår strategiske retning.

Vi er på utkikk etter en dyktig og ambisiøs medarbeider. Som produktansvarlig skal du jobbe tett på teknologi og brukere. Du skal videreutvikle våre løsninger for dokumentasjonsforvaltning og arkiv, med Public 360 og støtteløsninger som sentrale
verktøy. Du skal bidra til produktivitet, forenkling og effektivitet, gjennom god samhandling med produktteamet, ulike fagmiljøer og brukerne av systemene. I tillegg skal du bidra til utvikling og implementering av beste praksis for dokumentasjonsforvaltning i etaten.

Trigges du av å jobbe tett på både teknologi, brukere og fagmiljøer – og å se tydelige resultater av det du leverer? Her har du muligheten.

Kontorsted for stillingen er Drammen

Arbeidsoppgaver

  • Produktansvarlig i produktteamet, med ansvar for utvikling av Public 360 i tråd med brukerbehov, virksomhetsmål og strategi
  • Følge opp feil og endringsønsker, og prioritere back log i samarbeid med teamet
  • Samarbeide med brukerne for å utvikle brukervennlige og automatiserte arbeidsprosesser
  • Kartlegge brukerbehov og oversette dem til krav/spesifikasjoner.
  • Identifisere og følge opp gevinster forbedringstiltak
  • Funksjonelt godkjenne integrasjoner av informasjon og dokumentasjon fra andre systemer til 360
  • Planlegge for leveransepakker fra leverandør og godkjenne disse
  • Ansvar for løsningsbeskrivelser og annen dokumentasjon
  • Bistå i feilsøking og utforske mulige løsninger ved tekniske eller funksjonelle utfordringer
  • Rådgivning om god bruk av systemene og beste praksis for
    dokumentasjonsforvaltning
  • Bidra til å styrke seksjonen som en sterk premissgiver og profesjonell tjenesteleverandør

Kompetansekrav

  • Høyere utdanning (minimum 3 år) fortrinnsvis innen informasjonsforvaltning, arkivvitenskap, bibliotekfag, informasjonsteknologi eller andre relevante
    fagområder på minimum bachelornivå.
  • Erfaring med utviklingsarbeid innen dokumentasjonsforvaltning og arkiv
  • God skriftlig og muntlig formidlingsevne på norsk, gode engelskkunnskaper

Lang og relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning.

Det er en fordel om du har erfaring med:

  • Erfaring fra produktorientering, prosessledelse og endringsledelse
  • Smidig metodikk og arbeid i tverrfaglige team
  • Prosesskartlegging og behovsavklaring
  • Erfaring med testarbeid og testautomatisering
  • Noark-godkjente sak- og arkivsystemer

Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).

Personlig egnethet

Vi søker etter deg som er engasjert i arkiv- og dokumentasjonsforvaltning og er nysgjerrig på ny teknologi, og som trives med å ta ansvar, gjennomføre, dokumentere og sluttføre oppgaver. Vi trenger deg som har evne til å gå i dialog med fagmiljøer og samarbeide tett med behovseiere. Du er løsningsorientert og har evnen til å finne praktiske løsninger som støtter arbeidsprosesser i ulike fagmiljøer.

Teamarbeid er noe du verdsetter, og du bidrar aktivt til å skape et godt samarbeidsklima. Du er nysgjerrig og tilegner deg ny kunnskap raskt, og deler gjerne din innsikt med resten av teamet. Kvalitet i leveranser er viktig for deg, og du jobber strukturert og selvstendig med faglig overbevisning.

Hvorfor skal du velge oss?

Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.

Vi tilbyr deg også disse godene:

  • fleksitid og gode ordninger for avspasering
  • god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
  • mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
  • gode muligheter for faglig påfyll

Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.

Krav til søknaden

Fyll ut feltene "Utdannelse" og "Arbeidserfaring" og last opp relevante vitnemål og eventuelle attester.

Tester og bakgrunnssjekk

Vi bruker arbeidspsykologiske tester for å vurdere kandidaters egenskaper, ferdigheter og egnethet for stillingen. Disse testene bidrar til å sikre en rettferdig og objektiv vurdering av alle kandidater, og de hjelper oss med å finne den mest kvalifiserte personen for stillingen. Vi bruker også bakgrunnssjekk på utvalgte stillinger for å verifisere og søke etter informasjon som kan ha betydning for rekrutteringsprosessen.

Positiv særbehandling

Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil få mulighet for positiv særbehandling. Les mer om positiv særbehandling på arbeidsgiverportalen.

Søkerlista er offentlig

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Hvis vi ikke kan ta ønsket ditt til følge, tar vi kontakt med deg.

Stillingsinfo

Frist24. august 2025

Kontaktperson

Siren Merete Gravdal

Seksjonssjef


Stillingstyper

Fast ansettelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Statens vegvesen

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.

Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.

Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.