
Leder for seksjon digitale tjenester
Vil du lede digitaliseringen av kulturmiljøforvaltningen nasjonalt?
Riksantikvaren er pådriver for en kulturmiljøforvaltning som i større grad skal utvikle, og ta i bruk gode digitale tjenester i sin forvaltning og formidling av Norges kulturminner og kulturmiljø. Vil du lede arbeidet med å skape gode og fremtidsrettede digitale tjenester hos oss
Kulturmiljøforvaltningen står overfor store og viktige utviklingsoppgaver. Målet er å fremme en forvaltning der kulturminner og kulturmiljø sikres som kilder til kunnskap og opplevelse, samtidig som de gjennom bruk og videreutvikling kan være ressurs for god og bærekraftig samfunnsutvikling. I dag skjer stadig mer av dette arbeidet digitalt: Informasjon samles inn, dokumenteres, deles og tilgjengeliggjøres gjennom digitale tjenester som hele kulturmiljøforvaltningen er avhengig av.
Riksantikvaren utvikler en rekke digitale tjenester som tilbys publikum og ansatte i kulturmiljøforvaltningen. God forvaltning av kulturmiljødata og digital dokumentasjon av kulturmiljø, samt gode og brukervennlige digitale tjenester er viktig for å kunne nå de målene som er satt for kulturmiljøforvaltningen.
Vi søker etter en erfaren og strategisk orientert leder for seksjon digitale tjenester. Seksjonen ligger i Organisasjonsavdelingen og har ansvar for å utvikle og tilby digitale tjenester for hele kulturmiljøforvaltningen i Norge og til publikum. Du vil derfor jobbe både med mange ulike fagområder i Riksantikvaren og i kulturmiljøforvaltningen for øvrig – vi samarbeider tett med fylkeskommuner, Sametinget og kommuner.
Arbeidsoppgaver
- Ansvar for å utforme og følge opp Riksantikvarens digitale strategi.
- Bidra til å modernisere og digitalisere kulturmiljøforvaltningen.
- Være en sentral pådriver i utviklingen av Riksantikvarens teknologiske plattform
- Ansvar for videreutvikling av Riksantikvarens digitale tjenester og teknologiske retning
- Ansvar for at tjenesteutvikling skjer i tett dialog med brukerne og relevante fagmiljø internt og eksternt
- Ansvar for innkjøp og oppfølging av IT-leverandører
- Ansvar for IT-sikkerhet
- Budsjett og personalansvar
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning innen teknologi eller IT. Mastergrad er ønskelig, men relevant erfaring kan kompensere for deler av utdanningskravet
- Ledererfaring
- Erfaring med prosjektledelse
- Erfaring med digitalisering og tjenesteutvikling
- Erfaring med innkjøp og leverandøroppfølging
- God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk
Det er en fordel med:
- Erfaring fra offentlig sektor
- Erfaring med å jobbe mot ledergrupper eller styringsgrupper
Personlige egenskaper
Vi søker etter deg som:
- Er strategisk, men evner å gå ned i detaljene når det trengs
- Har evne til å bygge relasjoner og kommunisere teknologi på en forståelig måte
- Har gode samarbeidsevner og motiveres av å få andre til å lykkes
- Er nysgjerrig på ny teknologi og ser muligheter for innovasjon
Personlig egenhet vektlegges.
Vi tilbyr
- En bred, variert og innflytelsesrik rolle
- Et godt og inspirerende fag- og arbeidsmiljø.
- Gode muligheter for personlig og faglig utvikling.
- Fleksitid, sommertid og mulighet for trening i arbeidstiden
- Medlemskap i og pensjonsordning gjennom Statens Pensjonskasse.
- Stillingen lønnes som seksjonssjef i henhold til Statens lønnsregulativ og Riksantikvarens lønnspolitikk.
Medarbeiderskap
I Riksantikvaren har vi verdier og medarbeiderprinsipper. Dette innebærer at du som medarbeider i Riksantikvaren er samfunnsengasjert, nytenkende og kompetent. I tillegg tar du ansvar for egne oppgaver, kollegaer og Riksantikvarens overordnede mål. I vår vurdering av kandidater vil vi vektlegge disse verdiene og prinsippene.
Andre opplysninger
Riksantikvaren er en IA-bedrift som jobber for å realisere regjeringens inkluderingsdugnad for personer med nedsatt funksjonsevne og hull i CV-en. Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si bli positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene i Arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer deg som oppfyller kravene om positiv særbehandling om å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Riksantikvaren holder til sentralt i Oslo med kort vei til offentlig transport, og vi har gode tilretteleggingsmuligheter ved behov. Staten er opptatt av mangfold og vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, nasjonal eller etnisk bakgrunn.
Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
Stillingsinfo
Kontaktperson
Stillingstyper

Riksantikvaren skal ivareta kulturminner, kulturmiljøer og landskap som viktige kunnskaps-, opplevelses og bruksverdier til beste for dagens og morgendagens mennesker. Som direktorat er Riksantikvaren Klima- og miljødepartementets rådgivende og utøvende faginstans for forvaltning av kulturminner og kulturmiljøer.
Kulturminneforvaltningen står overfor store og viktige utviklingsoppgaver, Målet er bl.a. å fremme en forvaltning der kulturminner og kulturmiljø sikres som kilder til kunnskap og opplevelse samtidig som de gjennom bruk og videreutvikling kan være ressurs for god og bærekraftig samfunnsutvikling.
Det er for tiden om lag 140 ansatte hos Riksantikvaren