Fristen for annonsen har gått ut

Kategorileder Oppdrag

Mulighet til å påvirke Statnetts kommersielle retning

StatnettFlere lokasjoner14. mai 2025
Søk her

Kontaktpersoner

Rebecca Vatnar

Seniorrådgiver, Capus Rekruttering

rebecca.vatnar@capus.no

Nøkkelord

KategorilederAnskaffelserInnkjøpLeder

Statnett har en sentral rolle i det grønne skiftet og et økende aktivitetsnivå med store planlagte investeringer i årene som kommer. Vi styrker nå vår gjennomføringskapasitet for å møte Norges fremtidige energibehov og sikre en effektiv og pålitelig strømforsyning. Dette krever et tydelig søkelys på strategiske partnerskap, leverandørutvikling og kategoriledelse.

Seksjon for Nettanlegg i avdeling for Innkjøp og Leverandørstyring har ansvar for anskaffelser og leverandøroppfølging for hele nettanleggsporteføljen. Våre leveranser inkluderer blant annet ledning, transformator, apparatanlegg, kontrollanlegg, bygg og anlegg og oppdragsleveransrer. Nå ser vi etter en dyktig Kategorileder Oppdrag som ønsker å bidra til å forme fremtidens energiløsninger i samarbeid med seksjonens øvrige kategoriledere og rådgivere.

Kategorien oppdrag har som formål å sikre økt gjennomføringskapasitet i Statnett gjennom oppdragsleverendører innen prosjekterings- og byggherretjenester. Kategorilederen skal styre dialogen med oppdragsleverandører og bidra til forbedring av gjennomføringsmetoder, kontrakter og kontraktsoppfølging med fokus på interressehåndtering, sikkerhet, tid, kostnad, og kvalitet. Kategorileder vil samarbeide med rådgivere innen underkategorier og prosjekter. Gjennom kategoriarbeidet i Statnett ønsker vi å utvikle bærekraftige løsninger for framtiden.

Arbeidssted: Oslo, Alta, Trondheim, Sandnes eller Sunndalsøra.

Arbeidsoppgaver

  • Lede kategoriteam med deltagelse fra prosjektering, prosjekter og driftspersonell
  • Utvikle, implementere og vedlikeholde kategoristrategier som sørger for avtaledekning for prosjektene og gode leveranser innenfor porteføljen
  • Styre strategiske anskaffelser, sikre langsiktig avtaledekning og følge opp rammeavtaler i samarbeid med rådgivere innen underkategorier
  • Analysere og vedlikeholde analyser av leverandørmarkedet for å identifisere risiko og muligheter
  • Følge opp og forbedre leveranser til og fra leverandører gjennom samarbeid og målstyring
  • Lede diskusjoner med nøkkelleverandørers ledelse for å sikre og forbedre leveranse på tid, kostnad, HMS, kvalitet og bærekraft
  • Beskrive rammeavtaler og bruk av rammeavtaler internt i Statnett
  • Bidra til kontinuerlig forbedring og effektivisering av anskaffelsesprosessene
  • Sikre at anskaffelser skjer i tråd med lovverk, retningslinjer og bærekraftsmål

Kvalifikasjoner

  • Relevant utdanning på bachelor- eller masternivå, gjerne innen økonomi, innkjøp/Supply Chain Management, ingeniørfag eller jus
  • Solid erfaring innen strategisk innkjøp og kategori-/leverandørstyring
  • 5-7 års erfaring med prosjektgjennomføring og oppdragsutsatte leveranser
  • Erfaring fra komplekse anskaffelser og forhandlinger
  • Teknisk forståelse og interesse for å forbedre gjennomføringsmetoder
  • Sterk kommersiell forståelse og forretningsorientering
  • God digital kompetanse og evne til å bruke data for beslutningsstøtte
  • Flytende norsk og engelsk, skriftlig og muntlig

Personlige egenskaper

  • Analytisk og strukturert med evne til å se helheten i komplekse problemstillinger
  • Proaktiv og løsningsorientert, med høy gjennomføringsevne
  • Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
  • Evne til å bygge sterke relasjoner og motivere team

Vi tilbyr

  • En nøkkelrolle i en innovativ avdeling med høye ambisjoner
  • Mulighet til å påvirke Statnetts kommersielle retning
  • Konkurransedyktige betingelser og gode utviklingsmuligheter
  • Fleksibel arbeidstid, gode pensjons- og forsikringsordninger
  • Firmahytter, trimrom og bedriftsidrettslag

Arbeidssted: Oslo, Alta, Trondheim, Sandnes eller Sunndalsøra.

Ønsker du mer informasjon, ta gjerne kontakt med fungerende Seksjonsleder for Nettanlegg, Lars Haga.

Stillingsinfo

Frist14. mai 2025

Kontaktpersoner

Rebecca Vatnar

Seniorrådgiver, Capus Rekruttering


Stillingstyper

Ledelse,Fast ansettelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Statnett

Vårt oppdrag er å sikre strømforsyningen i Norge døgnet rundt hele året. Det gjør vi ved å utvikle og drifte strømnettet slik at det møter alle krav fra samfunnet rundt oss. Vi leverer et robust og effektivt strømnett som er avgjørende for at vi når Norges klimamål, og bærekraftig verdiskapning for våre kunder og samfunnet.

Visjonen vår:

Statnett er sentral i den grønne omstillingen i dag og for kommende generasjoner. Sikker og robust strømforsyning skaper grobunn for gode liv og bærekraftig verdiskaping

Våre verdier skal være rettesnor for våre handlinger, hvordan vi samarbeider og våre valg

  • Vi leverer effektivt på prioriterte oppgaver, med riktig tempo og kvalitet, og hele veien ut
  • Vi har mot til å prioritere og forenkle, til å gi tillit og til å tenke nytt
  • Vi gjør det sammen for effektiv samhandling, for å bygge relasjoner og deler

Hvorfor skal du velge å jobbe i Statnett?

  • Vi setter helse, miljø og sikkerhet foran alt
  • Vi forvalter landets viktigste infrastruktur
  • Vi er opptatt av å skape interne karriereveier og utvikle våre medarbeidere
  • Vi legger til rette for god balanse mellom jobb og fritid

Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne.