
Kategorileder IT
Vil du bidra til å utvikle fremtidens IT løsninger og forretningstjenester i Statnett?

Kontaktpersoner
Statnett har en sentral rolle i det grønne skiftet. Aktiviteten øker, og selskapet står foran store investeringer de neste årene. Vi styrker derfor vår kapasitet for å møte Norges fremtidige energibehov. Målet er en trygg og effektiv strømforsyning i hele landet.
Dette krever tydelige prioriteringer innen strategiske partnerskap, leverandørutvikling og kategoriledelse. Seksjon Innkjøp IT og forretningstjenester har ansvar for anskaffelser og leverandørstyring for hele IT porteføljen og for sentrale forretningstjenester. Seksjonen håndterer vare og tjenestekjøp innen blant annet konsulenttjenester, programvare og infrastruktur.
Vi ser nå etter en engasjert og strukturert kategorileder som vil bidra til å utvikle fremtidens IT løsninger og forretningstjenester i Statnett. Som kategorileder får du en sentral rolle i å videreutvikle Statnetts IT portefølje. Du jobber tett med forretningen og interne fagmiljøer. Du følger markedet og leverandørbildet og bidrar til å sikre gode og framtidsrettede avtaler.
Stillingen rapporterer til seksjonsleder.
Arbeidssted kan være Oslo, Sunndalsøra, Trondheim, Alta eller Sandnes.
Arbeidsoppgaver
- Utvikle, implementere og følge opp kategoristrategier som sikrer god avtaledekning
- Analysere leverandørmarkedet for å identifisere risiko og muligheter
- Lede strategiske anskaffelser, inkludert behovsavklaringer, kontraktsforhandlinger og leverandøroppfølging
- Følge opp rammeavtaler og strategiske leverandører med fokus på kvalitet, kostnad, tid, HMS og bærekraft
- Sikre godt samarbeid med interne interessenter og andre kategoriledere
- Bidra til forbedring og effektivisering av anskaffelsesprosesser
- Sikre etterlevelse av lovverk, interne retningslinjer og miljø og samfunnskrav
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning innen IT, ingeniørfag eller økonomi
- 5 til 7 års erfaring innen IT eller innkjøp, gjerne fra IT utvikling, IT arkitektur, digitalisering, strategisk innkjøp eller kategoristyring
- Erfaring med komplekse anskaffelser, forhandlinger og leverandørstyring
- Gode analytiske evner og kommersiell forståelse
- Digital kompetanse og evne til å bruke data i beslutningsstøtte
- Erfaring med samarbeid på tvers av fagmiljøer
- Kjennskap til regelverk for offentlige anskaffelser, sikkerhetslov og GDPR
- Gode norsk og engelskkunnskaper, skriftlig og muntlig
Det forutsettes at den som ansettes må kunne klareres og autoriseres i tråd med sikkerhetslovens bestemmelser.
Personlige egenskaper
- Sterk relasjonsbygger som skaper tillit og engasjement på tvers av fagmiljøer og nivåer
- Selvstendig, målrettet og systematisk arbeidsstil med evne til å prioritere og drive frem resultater
- Initiativrik og løsningsorientert med høy gjennomføringsevne og god beslutningskraft
- Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner, og trygg i dialog med både interne og eksterne interessenter
Personlig egnethet vil bli vektlagt
Vi tilbyr
- En nøkkelrolle i en innovativ avdeling med høye ambisjoner
- Mulighet til å påvirke Statnetts kommersielle retning
- Konkurransedyktige betingelser og gode utviklingsmuligheter
- Fleksibel arbeidstid, gode pensjons- og forsikringsvilkår
- Bedriftshelsetjeneste
- Firmahytter, trimrom og bedriftsidrettslag
Vi behandler søknader fortløpende og anbefaler at du søker så snart som mulig.
Har du spørsmål om stillingen, tar du kontakt med rekrutteringspartner, Mads Lyngen på 48171861.

Vårt oppdrag er å sikre strømforsyningen i Norge døgnet rundt hele året. Det gjør vi ved å utvikle og drifte strømnettet slik at det møter alle krav fra samfunnet rundt oss. Vi leverer et robust og effektivt strømnett som er avgjørende for at vi når Norges klimamål, og bærekraftig verdiskapning for våre kunder og samfunnet.
Visjonen vår:
Statnett er sentral i den grønne omstillingen i dag og for kommende generasjoner. Sikker og robust strømforsyning skaper grobunn for gode liv og bærekraftig verdiskaping
Våre verdier skal være rettesnor for våre handlinger, hvordan vi samarbeider og våre valg
- Vi leverer effektivt på prioriterte oppgaver, med riktig tempo og kvalitet, og hele veien ut
- Vi har mot til å prioritere og forenkle, til å gi tillit og til å tenke nytt
- Vi gjør det sammen for effektiv samhandling, for å bygge relasjoner og deler
Hvorfor skal du velge å jobbe i Statnett?
- Vi setter helse, miljø og sikkerhet foran alt
- Vi forvalter landets viktigste infrastruktur
- Vi er opptatt av å skape interne karriereveier og utvikle våre medarbeidere
- Vi legger til rette for god balanse mellom jobb og fritid
Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne.