Hopp til hovedinnhold
Tekjobb

Havariinspektør

Vil du arbeide med ulykkesundersøkelser?

Statens havarikommisjonLillestrøm21. april 2024
Søk her

Kontaktpersoner

Ida Sofie Opaker

Seniorrådgiver - Personalhuset

ida.opaker@personalhuset.no

Dag Sverre Liseth

Avdelingsdirektør - Sjøfart

Nøkkelord

2 stillinger

Statens havarikommisjon søker to nye havariinspektører til sjøfartsavdelingen. Avdelingen undersøker sjøulykker med norske og utenlandske skip i norske farvann, herunder ulykker med fritidsbåter samt ulykker med norske skip i utlandet. Videre undersøker avdelingen ulykker med norske militære fartøy. Målet med undersøkelsene er å øke sikkerheten på sjøfartsområdet samt i Forsvaret.

Har du vært noen år i arbeidslivet og synes sikkerhetsarbeid er meningsfylt? Er du nysgjerrig på hvordan noe, som i «etterpåklokskapens lys» ser ut som en feilhandling, i den gitte situasjonen fremstod som riktig? Ønsker du å bidra med å finne ut hvorfor noe gikk galt og hva som bør gjøres for at det ikke skjer igjen? Da kan stillingen som havariinspektør være noe for deg.

Arbeidsoppgaver

Som havariinspektør vil du være med på sikkerhetsundersøkelser av alvorlige hendelser og ulykker innen ansvarsområdene sjøfart og sjømilitær virksomhet.

Ved ulykker reiser vi til ulykkesstedet for å dokumentere og samle informasjon. Du vil delta i dette arbeidet. Som en del av den videre sikkerhetsundersøkelsen vil du bidra med å innhente og systematisere informasjon. Du vil komme i kontakt med de direkte involverte i ulykken, vitner, pårørende, personer på flere nivåer i de berørte selskapene, produsenter, bransjeorganisasjoner og ulike fag- og forvaltningsmyndigheter i inn- og utland. Du vil få en unik innsikt i, og forståelse av, de mange faktorene som bidrar til en ulykke.

Vi utgir offentlige undersøkelsesrapporter. Du må derfor trives med denne typen skriftlig arbeid som utgjør en viktig del av jobbhverdagen. Dette arbeidet skjer i en veksling mellom selvstendig arbeid og teamarbeid.

Selv om arbeidet innebærer noe reisevirksomhet, vil hoveddelen utføres ved våre lokaler i Lillestrøm. Dersom en ulykke skjer, skal vi umiddelbart varsles om dette.

Stillingen kan inngå i en beredskapsvaktordning som godtgjøres etter egen særavtale. Se mer om oss på vår webside og i vår informasjonsvideo.

Kvalifikasjoner

  • Du har en mastergrad eller tilsvarende utdanning innen et relevant fagfelt.
  • Vi ser at en utdannelse innen ingeniørfag, maritim, juridisk eller samfunnsvitenskapelig fagretning vil være en fordel i arbeidet.
  • Relevant arbeidserfaring, gjerne innen sjøfart eller Forsvaret. Erfaring fra klasseselskap, konsulentselskap, tilsyn, rederi, verft o.l. kan være en fordel.
  • Svært god skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk, samt beherske engelsk godt.
  • Vi ønsker at du har teknisk systemforståelse og er nysgjerrig både på ny og etablert teknologi.
  • Det vil være en fordel om du kan vise til erfaring fra prosjektarbeid.
  • Du må kunne tilfredsstille kravene til sikkerhetsklarering på nivå HEMMELIG.

Personlige egenskaper

  • Svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
  • Fleksibel og løsningsorientert
  • Analytisk, strukturert og metodisk
  • Evne til å jobbe selvstendig og ta initiativ, men også trives med teamarbeid

Personlige egenskaper vil bli tillagt stor vekt.

Vi tilbyr

  • Du vil bli ansatt som havariinspektør innenfor lønnsspennet 800 000 til 970 000 kroner, avhengig av kvalifikasjoner. Godtgjørelse for beredskapsvakt følger egen særavtale.
  • Arbeidsmiljøet er godt med et faglig sterkt fellesskap og engasjerte kollegaer
  • Vi har god balanse mellom jobb og fritid
  • Vi har fleksibel arbeidstid, sommertid 15. mai –14. september og overtid kompenseres
  • Telefon blir dekket, og vi gir støtte til bredbånd i henhold til gjeldende retningslinjer
  • Vi gir støtte til trening, samt mulighet for trening i arbeidstiden
  • Som statlig arbeidsgiver har vi gunstige pensjons-, forsikrings- og låneordninger gjennom Statens pensjonskasse
  • Vi har fine lokaler i Lillestrøm med god tilgang til parkering

Andre opplysninger

SHK benytter bakgrunnssjekk i sine ansettelsesprosesser. Personalhuset Search & Selection bistår i rekrutteringen.
Det gjøres oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlige selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten, jf. lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova) § 25.
SHK legger vekt på mangfold og vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke stillingen uavhengig av alder, kjønn, kulturell bakgrunn, funksjonsevne eller hull i CV.
For mer informasjon om stillingen, kontakt Dag Liseth, avdelingsdirektør i SHK, på tlf.: 924 92 793 eller Ida Opaker i Personalhuset Search & Selection tlf.: 952 24 152. Vi tar ditt personvern på alvor. Vi ber deg derfor om å sende søknad, CV, vitnemål og attester via lenken i annonsen som fører deg inn i SHK sitt rekrutteringssystem. Da kan vi behandle din søknad og dine opplysninger på en trygg og sikker måte.

Stillingsinfo

Frist21. april 2024

Kontaktpersoner

Ida Sofie Opaker

Seniorrådgiver - Personalhuset

Dag Sverre Liseth

Avdelingsdirektør - Sjøfart


Stillingstyper

Fast ansettelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Statens havarikommisjon

Statens havarikommisjon (SHK) har som oppgave å undersøke ulykker og alvorlige hendelser innen luftfarts-, jernbane-, veg-, sjøfarts- og forsvarssektoren. Formålet med undersøkelsene er å utrede forhold som antas å ha betydning for forebygging av ulykker i transport- og forsvarssektoren. Statens havarikommisjon skal ikke ta stilling til sivilrettslig eller strafferettslig skyld eller ansvar. Alle avdelingene ved SHK holder til i felles moderne lokaler i Lillestrøm.