Hopp til hovedinnhold
Tekjobb

Fristen for annonsen har gått ut

Førstekonsulent/ rådgiver

Vil du bidra til Norges digitale utvikling og sikkerhet?

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementetOslo26. august 2024
Søk her

Kontaktpersoner

Christina Christensen

Avdelingsdirektør

Christina.Christensen@dfd.dep.no

Jarl Kristen Fjerdingby

Fagdirektør

Tale Fredriksen

Rådgiver i DSS

Førstekonsulent/rådgiver – internett, mobilkommunikasjon, bredbånd og datasenter

Elektroniske kommunikasjonsnett og -tjenester, som blant annet omfatter mobilkommunikasjon, bredbånd, datasenter og internettjenester, danner grunnmuren som all digitalisering i samfunnet hviler på. Ekomseksjonen i Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet har et overordnet myndighetsansvar for denne sektoren og næringens videre utvikling. Vi har nå en ledig fast stilling for deg som er nyutdannet eller har noen års relevant erfaring, og som vil jobbe med ekom- og datasentertjenester. Du har gjerne interesse for teknologi og digital sikkerhet, og kunnskap om for eksempel internett, mobilkommunikasjon, satellittkommunikasjon, bredbånd eller samspillet mellom teknologi, bærekraft og kunstig intelligens.

I seksjonen er vi 15 ansatte med ulik faglig kompetanse. Vi jobber ofte i tverrfaglige team der din rolle blant annet vil innebære å bistå kolleger med teknisk innsikt og gi råd tilknyttet seksjonens arbeid. I tillegg vil du få en rekke egne oppgaver å følge opp. Du får også muligheten til å samarbeide med virksomheter i sektoren, hjelpe til med digitaliseringen i Norge og arbeide for at vi skal få enda sikrere og bedre ekom- og datasentertjenester.

Arbeidsoppgaver

Denne rollen gir deg et bredt spekter av oppgaver, du har flere saker som pågår samtidig, til tider med korte frister.

Du får jobbe med

  • nasjonal strategi- og politikkutvikling
  • beslutningsgrunnlag for regjeringen og departementets politiske ledelse
  • regelverksutvikling
  • utredninger av faglige problemstillinger
  • økt sikkerhet og robusthet i sektoren
  • presentasjoner av fagstoff og løsningsforslag
  • seksjonens alminnelige forvaltningsoppgaver
  • internasjonalt arbeid

Vi søker deg som har

følgende nødvendige kvalifikasjoner

  • Mastergrad innenfor informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) eller tilsvarende
  • Gode tekniske kunnskaper innenfor relevante fagområder
  • Interesse for hvordan teknologi bidrar til å digitalisere samfunnet og skape gode løsninger for folk og næringsliv
  • God rolleforståelse
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk

For stillingstittelen rådgiver må du ha noen års relevant erfaring. Som rådgiver må du kunne se sammenhenger i komplekse problemstillinger og mellom fagområder.

Personlige egenskaper

For å trives og lykkes i denne stillingen ser vi for oss at du

  • kan tilegne deg ny kunnskap og sette deg inn i nye problemstillinger
  • finner løsninger, har god gjennomføringsevne og høy arbeidskapasitet
  • kan arbeide selvstendig og er initiativrik
  • har gode samarbeidsevner og interesse for tverrfaglig samarbeid
  • har evnen til å være fleksibel og trives med varierende oppgaver og varierende arbeidsbelastning

Utdannelse og erfaring skal dokumenteres med CV, vitnemål og attester.

Det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet.

Vi tilbyr

  • et arbeidsfellesskap med dyktige kollegaer som er stolte av jobben sin
  • interessante og utfordrende arbeidsoppgaver i et aktivt og engasjert arbeidsmiljø
  • gode utviklingsmuligheter
  • gode forsikrings- og pensjonsordninger og mulighet for boliglån, med automatisk medlemskap i Statens pensjonskasse
  • fleksibel arbeidstid
  • et tilbud av sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter, inkludert tilgang til treningsrom

Lønn: Stillingen lønnes som førstekonsulent fra kr. 594 500- 657 300 per år, eller rådgiver fra kr. 667 700 – 732 300 per år. Nyutdannede kan søke. For særskilt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Stillingstittel og lønnsinnplassering avhenger av erfaring og kvalifikasjoner. Det trekkes 2% innskudd fra lønnen din til Statens pensjonskasse.

Sikkerhetsklarering: Tilsetting skjer under forutsetning av at søkeren blir sikkerhetsklarert og autorisert på nivå HEMMELIG. Les mer om sikkerhetsklarering på nettsidene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet.

Vi er opptatt av

Mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Avkrysningene i jobbsøkerportalen brukes ikke til noe annet enn anonymisert statistikk som statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.

Informasjon til deg som søker

Søknad med CV sendes elektronisk via link på denne siden.

DFD samarbeider med Semac for bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater. Bakgrunnssjekken utføres etter samtykke fra deg som søker, og innebærer at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.

Vi gjør oppmerksom på at opplysningen om at du er søker kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten, jf. offentlighetsloven § 25. Du vil bli informert før offentliggjøringen og få mulighet til å trekke søknaden.

For nærmere opplysninger om stillingen, ta kontakt avdelingsdirektør eller fagdirektør oppgitt som kontaktpersoner for stillingen.

For spørsmål om rekrutteringsprosessen, ta kontakt med rådgiver i DSS Tale Fredriksen på tlf. 908 43 773 eller e-post Tale.Fredriksen@dss.dep.no.

Arbeidssted: Akersgata 59, 0180 Oslo

Stillingsinfo

Frist26. august 2024

Kontaktpersoner

Christina Christensen

Avdelingsdirektør

Jarl Kristen Fjerdingby

Fagdirektør

Tale Fredriksen

Rådgiver i DSS


Stillingstyper

Fast ansettelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) er opprettet som et nytt departement fra 1. januar 2024 og har ansvaret for å videreutvikle digitaliseringspolitikken og offentlig forvaltning. Departementet har en samordnings- og pådriverfunksjon og skal bidra til at statsforvaltningen er godt organisert, styrt og ledet og kan håndtere fremtidige utfordringer.

Departementet har ansvaret for nasjonalt arbeid med elektronisk kommunikasjon, statlig arbeidsgiverpolitikk og statlig bygg- og eiendomsforvaltning. Det nasjonale arbeidet for å nå FNs 17 bærekraftsmål utvikles og samordnes i det nye departementet. Departementet skal legge til rette for et effektivt og godt koordinert departmentsfellesskap, og har bl.a. ansvaret for det nye regjeringskvartalet og fellesfunksjonene for departementene.

DFD har om lag 170 ansatte fordelt på fire avdelinger og en kommunikasjonsstab. Blant departementets underliggende etater og virksomheter er Digitaliseringsdirektoratet, Datatilsynet, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), Statsbygg, Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS), Departementenes digitaliseringsorganisasjon (DIO, fra 1.1.2025) og statsforvalterne.