Tekjobb

Fristen for annonsen har gått ut

Data Manager

Jobb i frontlinjen av politiets datadrevne fremtid!

Politiets IT-enhetOslo22. januar 2024
Søk her

Kontaktpersoner

Trond Paulsen

Seniorrådgiver

trond.paulsen@politiet.no

Dr. Tage Stabell-Kulø

Seksjonsleder Data og analyse

Pål Steenberg Vangen

Personalleder Data og analyse

Nøkkelord

2 stillingerPIT

Samfunnsoppdraget til politiet handler om mer enn å bare være synlig i gatene. Politiet skal ivareta vår felles trygghet både hjemme, i nærmiljøet, i trafikken og på nett. For å klare det i en tid hvor samfunnet og verden endrer seg raskt og nye oppgaver tilkommer, trenger vi engasjerte og uredde medarbeidere som vil være med på å skape et mer digitalt og tilgjengelig politi.

Det har aldri vært mer spennende å jobbe i politiet

Vi i Politiets IT-enhet (PIT) er politiets samarbeidspartner på IT-siden. Vi er over 700 engasjerte medarbeidere som skaper smarte løsninger for politiet. Vi vet at effektivt politiarbeid ikke kan gjøres uten forankring i reelle behov, god brukeropplevelse og fremtidsrettet teknologi.

Som organisasjon er PIT på en endringsreise fra å være en klassisk prosjektdominert tjenesteleverandør til en teknologipartner i politiets digitale transformasjon. Dette betyr endringer i organisasjon, arbeidsform og kultur – der data skal brukes til å både ta bedre og mer informerte beslutninger, samt automatisere manuelle prosesser. Data og analyse er et nøkkelområde med høyt fokus i hele politiet.

Som Data Manager vil du jobbe tett med strategisk dataledelse i politietaten og bidra til rammebetingelser og god samhandling, slik at relevante data raskt og effektivt kan utnyttes og deles. Etterlevelse, god informasjonssikkerhet og høy datakvalitet er sentrale mål for informasjonsforvaltningen.

I forbindelse med videre satsninger på et datadrevet politi, er det besluttet å opprette et Informasjonsforvaltningsteam. Vi skal derfor rekruttere inntil to Data Managers. Du vil få store påvirkningsmuligheter og være helt sentral bidragsyter til gode løsninger for politiet.

Arbeidsoppgaver

  • Samarbeide bredt for etablering av informasjonsforvaltning i politiet
  • Definere og forankre hvordan politiet skal jobbe med desentralisert informasjonsforvaltning i leveranse- og produktområder og team
  • Finne balansepunktet mellom fart-og-flyt og krav til etterlevelse og dokumentasjon
  • Være pådriver for et datadrevet politi som deler og utnytter data med rett kvalitet i alle ledd
  • Sikre god samhandling med informasjonseiere, behandlingsansvarlige og andre interessenter i Politidirektoratet, Kripos, Økokrim, politidistrikter mfl.
  • På lengre sikt kunne innta rollen som dataeier i leveranse- og produktområder

Kvalifikasjoner

  • Du må ha minimum bachelor innen IT, teknologiledelse, Business administration eller tilsvarende. Lang relevant erfaring kan kompensere for manglende formell utdanning
  • Fordel med erfaring med organisering og bruk av metadata i arbeidet med strategisk informasjonsforvaltning.
  • Fordel med kjennskap til eller erfaring med data mesh filosofi og tilnærming
  • Fordel med erfaring som dataeier i smidige organisasjoner
  • Det er ønskelig med betydelig erfaring innen data governance, corporate governance, eller organisasjonsutvikling
  • Fordel med erfaring fra store komplekse virksomheter, som ansatt eller konsulent
  • Du må ha gode kommunikasjonsevner på norsk og engelsk, muntlig og skriftlig.

Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved eventuell ansettelse, jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41. Ved å søke jobb i Politiets IT-enhet samtykker du til at det utføres en skikkethetsvurdering av deg. En skikkethetsvurdering er en kontroll som retter seg mot andre forhold enn de som undersøkes for utstedelse av politiattest

Personlige egenskaper

Vi ser etter deg som får energi av å delta i tverrfaglige diskusjoner og beslutninger om teknologi, og synes kontinuerlig forbedring både av løsninger og arbeidsform er viktig. Du er en pådriver for at vi sammen prøver, måler og lærer for å finne de beste svarene. Du ser selv hvilke oppgaver som må gjøres og gjør dette med nysgjerrighet, samtidig som du utfordrer de rundt deg til å bidra til en kultur for deling og læring. Vi ser gjerne at du trives godt på kontoret i diskusjoner med dine kolleger, samtidig som den hybride hverdagen flyter bra de dagene man treffes på skjermen.

Vi tilbyr

Som organisasjon har vi sammen satt en retning for folka våre, både for medarbeidere og ledere. Denne sier blant annet at vi eier helheten sammen, vi måler for å bli bedre, at vi deler og er nysgjerrig på andres perspektiv. Du får altså en dedikert ledelse som er opptatt av at DU er viktig for at vi skal levere. For at du skal opprettholde din kunnskap, synes vi også at det er viktig at du får bruke tid på kompetanseheving. Dette være seg å delta på kurs og konferanser, bidra på kompetansedager eller tilrettelegge for trivsel utover det faglige i ditt arbeid. Som din leder vil jeg etterstrebe at du til en hver tid har nok utfordringer, føler på mestring og utvikling, for å oppleve at din jobb i PIT er et meningsfylt sted å være.

I tillegg får du

  • Mulighet til å bidra i politiets viktige samfunnsoppdrag
  • Fleksibel arbeidstid, sommertid fra mai til september og selvfølgelig betalt lunsjtid!
  • Du kan trene inntil to timer i arbeidstiden per uke
  • Vi har hovedkontor på Majorstuen, men tilbyr fleksibilitet og mulighet til å jobbe hjemmefra
  • Som ansatt i politiet blir man medlem i Statens pensjonskasse. De tilbyr gode pensjons- og forsikringsordninger samt mulighet for gunstig boliglånsbetingelser (Se SPK.no for mer informasjon)
  • Lønnsspenn på kr. 796.600 – 996.000 per år i stillingskode 1364 seniorrådgiver, avhengig av kvalifikasjoner.

Lyst til å bli litt bedre kjent med oss?

Lytt gjerne til podkasten vår DigiTalt.Her deler vi våre erfaringer og refleksjoner rundt den digitale transformasjonen som vi er inne i. Sveip innom våre kontoer på LinkedIn og Instagram for å få et inntrykk av hvordan vi skaper engasjement og dialog her. Og ikke glem å ta en titt på våre karrieresider politiet.no/jobbipit.
Les mer om alle godene ved å jobbe i PIT på politiet.no/jobbipit.

Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Vi oppfordrer søkere til å krysse av i vår rekrutteringsportal dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i rekrutteringsportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Les mer på https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.

Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette. Søknad og CV registreres elektronisk i vårt rekrutteringssystem WebCruiter (via Søk på stilling). Alle vitnemål og attester skal skannes inn og lastes opp samtidig.

Stillingsinfo

Frist22. januar 2024

Kontaktpersoner

Trond Paulsen

Seniorrådgiver

Dr. Tage Stabell-Kulø

Seksjonsleder Data og analyse

Pål Steenberg Vangen

Personalleder Data og analyse


Stillingstyper

Fast ansettelse,Hybrid

Industrier


Se flere stillinger fra Politiets IT-enhet

I PIT er vi mer enn 700 teknologer som har et sterkt ønske om å skape verdi for samfunnet, innbyggerne og alle som jobber i politiet. Vi har hovedkontor på Majorstua, men tilbyr fleksibilitet og mulighet til å jobbe hjemmefra.