Fristen for annonsen har gått ut
![](https://cdn.sanity.io/images/u73k6zys/production/12af17549f1a069e2fab872091c7544cc9b5aee3-1080x1080.png?w=3840&q=75&fit=clip&auto=format)
Avdelingsdirektør til nyopprettet avdeling
Er du en dyktig leder som vil bidra til at bygningsregelverket blir enkelt å forstå og bruke, og digitalt tilrettelagt?
![](https://cdn.sanity.io/images/u73k6zys/production/a29337d70b979da7a47878732990ee15ec36f310-1181x1430.jpg?w=3840&q=75&fit=clip&auto=format)
Kontaktpersoner
Vi søker en engasjert og erfaren leder til stillingen som avdelingsdirektør for en nyopprettet avdeling i enheten Innovasjon og digital transformasjon. Her vil du ha en nøkkelrolle i å forenkle og tilrettelegge for digitaliseringen på byggesaksområdet, samt for å styrke direktoratets kompetanse og evne til å tilpasse seg nødvendige endringer. Sentrale arbeidsområder for avdelingen inkluderer faglig formidling, brukerorientering og digital regelverksutvikling. I tillegg har avdelingen ansvar for direktoratets samfunnsøkonomiske analyser og kunnskapsgrunnlag.
Du vil inngå i ledergruppen i enheten Innovasjon og digital transformasjon, og i tillegg være en operativ førstelinjeleder i avdelingen. Som avdelingsdirektør vil du lede en tverrfaglig avdeling bestående av arkitektur, juss, byggfaglig ekspertise, forvaltningsinformatikk og samfunnsøkonomisk kompetanse.
Arbeidsoppgaver
Du vil være ansvarlig for å implementere DiBKs strategier og tiltak for å digitalisere byggesaksområdet, slik at prosessene blir enklere, mer tilgjengelige og effektive for alle involverte parter. Du vil også ha ansvaret for å styrke direktoratets kompetanse innenfor digitalisering og nye arbeidsmetoder.
Du vil lede og koordinere prosjekter for å forenkle og tilrettelegge for digitaliseringen på byggesaksområdet. Dette inkluderer å identifisere muligheter for automatisering og effektivisering av byggesaksprosessen gjennom innovative teknologier og digitalt regelverk.
Du vil ha ansvaret for å bygge sterke relasjoner både internt og eksternt, for å fremme digitalisering og effektivisering av byggesaksprosessen. Dette innebærer å samarbeide tett med andre avdelinger i DiBK, relevante myndigheter, fagmiljøer og eksterne samarbeidspartnere, samt IKT-leverandører. Du vil også representere DiBK i relevante nettverk og fora, og jobbe for å etablere strategiske partnerskap og samarbeidsavtaler.
En av oppgavene vil være å styrke direktoratets arbeid med kvalitetsheving på grunndata, datainnsamling, analyse og innsikt for et bedre kunnskapsgrunnlag.
Kvalifikasjoner
- Relevant høyere utdanning
- Gode kommunikasjons- og relasjonsbyggingsferdigheter
- Erfaring med ledelse og personalansvar
Fordelskrav
- Erfaring med strategisk ledelse
- Evne til å motivere og utvikle medarbeidere
- Ledelse av autonome tverrfaglige team
- Ledelse av komplekse prosjekter
- Erfaring med digital transformasjon og endringsledelse
Personlige egenskaper
Det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet og vi ønsker derfor at du:
- Tenker strategisk og ser utfordringer fra flere sider
- Er empatisk og nysgjerrig på ulike perspektiver
- Har trygghet til å skape gode forhold for autonome arbeidstakere
- Kan videreutvikle et godt fagmiljø basert på medvirkning og kunnskapsledelse
- Er god på kulturbygging og å skape fellesskap
- Kan selge inn nye budskap på en motiverende måte
- Har stor arbeidskapasitet og trives med høyt arbeidstempo
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende stilling i et direktorat med et viktig samfunnsoppdrag med stor offentlig og politisk oppmerksomhet
- Et godt arbeidsmiljø med høy faglig kompetanse
- Faglig utvikling sammen med dyktige og engasjerte kolleger
- Tilgang til faglige nettverk, både nasjonalt og internasjonalt
- Direktoratet har gjennom en egen fleksibilitetspolitikk lagt forholdene godt til rette for en hybrid arbeidshverdag
- Lønn etter avtale
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse med en god tjenestepensjonsordning samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring og mulighet for boliglån etter regler fastsatt av Kommunal- og distriktsdepartementet
- Direktoratet følger statens arbeidstidsordninger og har en god personalpolitikk med fleksitidsordning, sommertid, trening i arbeidstida, tjenestetelefon og fem ukers ferie
- Arbeidssted er i våre hyggelige lokaler sentralt i Oslo sentrum
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Regler i offentleglova om rett til innsyn i søkerlister, gjelder for direktoratet. Du som søker vil bli varslet før eventuell offentliggjøring skjer.
Stillingsinfo
Kontaktpersoner
Stillingstyper
Industrier
![](https://cdn.sanity.io/images/u73k6zys/production/a29337d70b979da7a47878732990ee15ec36f310-1181x1430.jpg?w=3840&q=75&fit=clip&auto=format)
Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) er et nasjonalt kompetansesenter på bygningsområdet og sentral myndighet på flere områder innenfor bygningsdelen av plan- og bygningsloven.
Direktoratet er tilsynsmyndighet for byggevaremarkedet og har ansvar for den sentrale godkjenningsordningen for foretak med ansvarsrett. Regelverket har stor betydning for blant annet boligbyggingen og direktoratet skal ha innsikt i hvordan regelverket virker. Direktoratet har som oppgave å øke kunnskapen om byggeregler og byggesaksprosess i næringen, i kommunene og blant bolig- og byggeiere.
Vi har i dag 90 ansatte og har kontorer i Oslo og på Gjøvik. Direktoratet for byggkvalitet er underlagt Kommunal- og distriktsdepartementet.