Ny i dag

Anskaffelsesrådgiver

Er du en erfaren anskaffelsesrådgiver som ser etter nye, spennende oppgaver?

Statens vegvesen Drammen11. august 2025
Søk her

Kontaktperson

Magnus Bolstad Holm

Avdelingsdirektør

magnus.holm@vegvesen.no

Nøkkelord

AnskaffelsesrådgiverIT anskaffelserDigitaliseringLeverandøroppfølgingOffentlige anskaffelser

Styring IT har ledig arbeidsområde innenfor fagområdet IT-anskaffelser.

IT-divisjonen i Statens vegvesen består at ca 470 medarbeidere spredt utover landet, som jobber med digitalisering. Digitalisering og IT er et område i vekst i Statens vegvesen. I vår virksomhetsstrategi har vi «digital først» som en strategisk retning, og nye mobilitetsformer, ny teknologi og store mengder sensorikk og data skal tas i bruk. Målet er å gi kundene våre gode opplevelser og tjenester som skaper faktisk verdi for alle trafikantgrupper.

Vi som jobber med IT-anskaffelser, har en sentral rolle i å anskaffe IT-løsninger som skal bidra i dette arbeidet. Vi har en viktig rolle med ansvar fra anskaffelsesstrategi til endelig kontrakt

Vår avdeling, Styring IT har ansvar for styring av IT-divisjonen, samt at divisjonen utvikler seg i tråd med vegvesenets og samfunnets krav. Vi har også ansvar for hele anskaffelsesprosessen – fra planlegging og gjennomføring til oppfølging av kontrakter. I avdelingen er vi 20 stykker, og vi skal bemanne opp anskaffelsesområdet, slik at vi blir 6 stykker i teamet.

Vi har en ledig stilling som anskaffelsesrådgiver som blant annet skal lede og gjennomføre strategisk viktige anskaffelser som strekker seg fra KI og pilotprosjekter til konsulentbistand. Det innebærer blant annet å analysere, planlegge anskaffelsesprosesser, utarbeide strategier, konkurransedokumenter og kunngjøringer i tillegg til å gjennomføre forhandlinger, evalueringer og tildele kontrakter.

Arbeidsoppgaver

  • Lede og gjennomføre mindre og større anskaffelser
  • Veilede i kontrakts- og anskaffelsesfaglige spørsmål og utfordringer
  • Utarbeide kontraktstrategi og markedsanalyser
  • Kategoristyring og inngåelse av rammeavtaler innen IT-området
  • Leverandøroppfølging
  • Bidra til å etablere gode rutiner og prosesser i forbindelse med gjennomføring av IT anskaffelser

Kvalifikasjonskrav

Vi ser etter deg som har minimum fem års erfaring med IT-anskaffelser og en relevant utdanning på bachelor eller masternivå. Vi er særlig interessert i søkere med utdanning i Informatikk, rettsvitenskap, og økonomi eller offentlig administrasjon og styring

Vi tror videre at du som skal jobbe med IT anskaffelser har erfaring med noen av følgende områder:

  • SSA- avtaler herunder særlig SSA-skyavtalene
  • Erfaring fra ledelse og gjennomføring av offentlige anskaffelser
  • Erfaring med strategisk leverandøroppfølging
  • Forhandlinger og evaluering
  • IT-prosjektledelse
  • Teknisk forståelse og interesse for IT som fagfelt

For å trives og lykkes i rollen med å arbeide med IT anskaffelser ser vi at du har teknisk interesse, liker utfordringer og ønsker og bidra i spennende IT prosjekter.

Personlige egenskaper:

  • Du er selvgående og trives med å ta ansvar og lede prosjekter gjennom kompliserte anskaffelsesprosesser.
  • Du er løsningsorientert og skaper fremgang i prosjektene du er med i
  • Du er nøyaktig og grundig
  • Du er proaktiv og sørger for å fremme forslag til hvordan anskaffelsesområdet kan forbedres
  • Du er tillitsskapende og god på å samarbeide med ulike fagmiljøer

Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.

Hvorfor skal du velge oss?

Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Du påvirker samfunnsutviklingen og får bidra til fremtidens løsninger på ditt fagfelt. Vi gir deg ansvarsfulle oppgaver og du vil få utvikle deg, både faglig og personlig, i takt med samfunnets nye utfordringer. Vi tar godt i mot deg, og du blir en del av et fellesskap med godt arbeidsmiljø i hele landet.

Vi tilbyr deg også disse godene:

  • fleksitid og gode ordninger for avspasering
  • god pensjonsordning og muligheter for lån i Statens pensjonskasse
  • mulighet for trening i arbeidstida eller støtte til treningsaktivitet
  • gode muligheter for faglig påfyll

Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.

Om søknadsprosessen

Krav til søknaden

Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fyll ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.

Tester og bakgrunnssjekk

For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Disse testene gir oss innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og hjelper oss med å gjøre en rettferdig og objektiv vurdering, slik at vi finner den best kvalifiserte kandidaten. Vi gjennomfører også bakgrunnssjekk for å verifisere informasjon som er viktig for rekrutteringsprosessen.

Positiv særbehandling

Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil få mulighet for positiv særbehandling.

Søkerlista er offentlig

Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.

Stillingsinfo

Frist11. august 2025

Kontaktperson

Magnus Bolstad Holm

Avdelingsdirektør


Stillingstyper

Fast ansettelse,Offentlig

Industrier


Se flere stillinger fra Statens vegvesen

Statens vegvesens leder an i utviklingen av et framtidsrettet, effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem. Vi bygger, drifter og vedlikeholder landets riksveier, og vi tar vare på helheten gjennom vårt nasjonale ansvar for beredskap på veg og ved utvikling av tydelig regelverk og standarder for alle.

Gjennom arbeid og tilsyn med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og utvikling av digitale tjenester sikrer vi trafikantene og næringslivet en tryggere, enklere og grønnere reisehverdag.

Virksomheten vår er organisert gjennom Vegdirektoratet og seks divisjoner.