Slik skaper du troverdig employer branding
Employer branding er omdømmet ditt som arbeidsgiver. Sørg for å virke troverdig, råder ekspertene.
AV Av Magnhild Freuchen / Foto: James Froment - Vecora / Whydentify
– Employer branding er omdømmet ditt som arbeidsgiver. Det gjenspeiler hva ansatte, jobbsøkere og egentlig alle rundt tenker om bedriften som sted å jobbe. Det er livsviktig fordi ditt rykte påvirker hvem som vil jobbe for deg, sier Hallgeir Gustavsen. Han er innholdsskaper, spesialist på digital markedsføring, Norges eneste LinkedIn sertifiserte marketing expert, foredragsholder og arbeider til daglig som kreativ rådgiver hos Vecora.
Gustavsen påpeker at du med god employer branding tiltrekker deg bedre kandidater, og samtidig holder på de ansatte. Når 86% ville unngått et firma med dårlig rykte, så forstår man styrken av et godt omdømme.
– Employer branding strategien din kan være forskjellen på å trekke til deg de beste kandidatene eller måtte slite med å fylle stillinger.
I følge markedsføreren handler employer branding om å markedsføre bedriften din som et attraktivt arbeidssted. Dette gjøres ved klar kommunikasjon av bedriftens kultur, verdier, og de unike fordelene ved å jobbe i din bedrift.
– Et sterkt employer brand sender et klart signal om at din bedrift er et sted hvor de ansatte har muligheter til å heve kompetansen, trives og bidra positivt. Fra jobbannonser til sosiale medier, hver kommunikasjonsform bør fremheve det unike ved å jobbe hos dere, slik at potensielle kandidater føler seg dratt mot din organisasjon, forteller Gustavsen.
Hans Petter Stub, partner i Whydentify AS, påpeker at man først må være troverdig: Man må levere på det man lover. Så må man være attraktiv, men ikke falle for fristelsen å være attraktiv for alle. Så bør man være distinkt på en eller annen måte - enten i hvordan man leverer på en egenskap, eller eventuelt i måten man kommuniserer på. Til slutt må man tåle tidens tann, da det tar lang tid å etablere et sterkt employer brand.
– Det man absolutt ikke bør gjøre er å prøve å tekkes alle, eller eventuelt love noe man egentlig ikke kan holde. Medarbeidere som ikke får det de blir lovet gjør én av to ting: Det nest verste som kan skje er at de slutter. Det verste som kan skje er at de kanskje slutter uten å si opp, sier Stub.
I et arbeidsmarked der det er stor mangel på arbeidskraft, så er det avgjørende å selge seg selv på en måte som får kandidatene til å ville søke seg til nettopp deg, og ikke til en av de svært mange alternativene, forklarer Stub.
– Det er nettopp denne ubalansen, først beskrevet som «the war for talent», som har fått faget employer branding til å vokse de siste årene. Gitt alle spådommer om økt underskudd på kvalifisert arbeidskraft, har jeg tro på at employer branding vil fortsette å øke i viktighet. Vi er i den spede begynnelsen enn så lenge.
Stub mener det er avgjørende å få med de ansatte på laget for en vellykket employer branding: Dels fordi å beholde medarbeidere er vel så viktig som å tiltrekke seg nye, men også fordi troverdighet er noe av det viktigste i godt arbeid med employer branding.
– I tillegg er egne medarbeidere den mest troverdige kilden til informasjon om hvordan det er å jobbe hos deg, og kanskje den med størst, relevant rekkevidde. Nøkkelen til å få med seg medarbeidere er involvering, samt å la ansatte formidle budskapet på sin egen måte, forteller Stub.
Han kommer med en klar oppfordring:
– Først må du skape et fabelaktig sted å jobbe. Så kan du spisse budskapet ditt. Først da kan du spre det.
Sterk økning
Employer branding er et begrep som har funnet fotfeste over mange år, og er kjent siden midten av 90-tallet, ifølge Gustavsen. Selv om det ikke er nytt, så har betydningen og relevansen økt eksponentielt.
– I dagens digitale tidsalder er informasjon lett tilgjengelig, og arbeidstakeres forventninger har endret seg. Med et dynamisk arbeidsmarked er et solid employer brand nødvendig for å skille seg ut. Gode employer branding-strategier kan redusere gjennomtrekk og halvere kostnadene per ansettelse, hvilket viser den direkte effekten på bunnlinjen, sier Gustavsen.
Han beskriver at en helhetlig tilnærming til employer branding starter med en ærlig evaluering av nåværende oppfatninger. Deretter er det viktig å definere ditt medarbeiderløfte, Employee Value Proposition (EVP), den «pakken» av hva du tilbyr de ansatte.
– Denne EVP-en skal gjenspeiles i kommunikasjonen internt og eksternt, fra sosiale medier til interaksjonene i intervjuer. En sterk intern kultur som gjenspeiler de ytre løftene er avgjørende for autensitet, sier Gustavsen, og utdyper:
– Gjennom konsistent og strategisk kommunikasjon, fra ledelse til nye ansatte, sikrer du at bedriftens identitet som arbeidsgiver er både forståelig og tiltrekker de som kjenner seg igjen i den.
Forskning viser klart at nesten 95% av jobbsøkere vurderer en bedrifts omdømme før de søker, mens 69% vil nekte et jobbtilbud fra en bedrift med dårlig employer brand - selv i nød, forklarer Gustavsen.
Han mener det sier mye om kraften i et positivt omdømme: Det å ha et sterkt employer brand gir deg konkurransefortrinn, ettersom du ikke bare trekker til deg, men også beholder de beste talentene.
– Husk, din evne til å tiltrekke de riktige kandidatene og redusere ansettelseskostnader starter og slutter med ditt rykte som arbeidsgiver. Hvis man jobber godt med employer branding, kandidatpersonas - representasjonen av dine perfekte jobbkandidater, og medarbeiderløfte, så lønner det seg, oppfordrer Gustavsen.